Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:2381 (2024-2025)
Innlevert: 01.06.2025
Sendt: 02.06.2025
Besvart: 10.06.2025 av barne- og familieminister Lene Vågslid

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Hva er begrunnelsen for at Bufdir og Bufetat totalt har 33 kommunikasjonsrådgivere?

Begrunnelse

Jeg er gjort oppmerksom på at en gjennomgang viser at det jobber 16 personer i kommunikasjonsstaben til Bufdir.
I tillegg jobber det 17 personer med kommunikasjon i Bufetat. I alt jobber altså 33 personer med kommunikasjon bare i Bufdir og deres underliggende etat.
Jeg kjenner ikke til begrunnelsen for dette, men synes antallet virket høyt. Derfor vil det være interessant å få klarhet i hvorfor eller hva som gjør at man bruker så mye ressurser på kommunikasjon.

Lene Vågslid (A)

Svar

Lene Vågslid: Bufdir er et direktorat med et bredt ansvarsområde, som spenner fra barnevern, oppvekst, adopsjon, familievern, likestilling, ikke-diskriminering og vold og overgrep i nære relasjoner. Bufdir styrer Bufetat som har ansvaret for det statlige barne- og familievernet. Bufetat består av fem regioner med ansvar for blant annet fosterhjemstjenester og barnevernsinstitusjoner. Samlet har Bufdir og Bufetat om lag 7 000 ansatte, hvorav omtrent 500 i direktoratet.
Kommunikasjonsstaben i Bufdir består av 16 ansatte, og dekker et bredt spekter av oppgaver. Antall ansatte er tilpasset oppgavens omfang og kompleksitet. Begrepet kommunikasjonsrådgiver er en generisk stillingstittel, som kan gi inntrykk av at stillingen primært handler om medier og presse. En kommunikasjonsansatt i en statlig virksomhet dekker et mangfold av faglige og operative oppgaver – fra ren virksomhetskommunikasjon til brukerrettet informasjonsformidling. Tilrettelegging av fagressurser for ansatte i tjenestene og dels for en bredere offentlighet, er en vesentlig oppgave for Bufdir og Bufetat.
Flere av de ansatte drifter og lager innhold til flere nettsteder slik som Bufdir.no, foreldrehverdag.no, fosterhjem.no og Ung.no. Dette er store nettsteder som både benyttes av fagfolk og øvrig befolkning, og det stilles høye krav til innhold, struktur, tilgjengelighet og universell utforming.
Kommunikasjonsstaben jobber også med kommunikasjon og rådgivning i endringsprosesser og prosjekter, og bidrar til at nødvendig informasjon om endringer i sektor når ut til kommunene og andre aktører. God internkommunikasjon i fag- og omstillingsprosesser er avgjørende for at endringer i tjenester skjer på en god og effektiv måte.
De øvrige kommunikasjonsrådgiverne i Bufdir jobber blant annet med oppgaver innen markedsføring og kampanjer (som rekruttering av fosterhjem), pressehenvendelser, innholdsproduksjon og nyhetsbrev, sosiale medier, arrangementer, studioopptak, arbeidsgiverprofilering, grafisk produksjon og språkarbeid og universell utformet tekst, i tråd med kravene til universell utforming av offentlige nettsider, slik det er fastsatt i Forskrift om universell utforming av informasjons- og kommunikasjonsteknologiske (IKT)-løsninger. I tillegg er det noen kommunikasjonsoppgaver knyttet til administrering av Erasmus+ ungdom.
Kommunikasjonsfunksjonen i Bufetat består av 17 ansatte, fordelt på Bufetats fem regioner. Disse jobber med et bredt spekter av oppgaver, som intern- og eksternkommunikasjon, med oppgaver tilsvarende de i Bufdir, men tilpasset regionale forhold. Enkelte av regionenes fosterhjemstjenester har også egne kommunikasjonsrådgivere.