Arne Sortevik (FrP): Ifølge IR-109/2005 fra Finansdepartementet er kalkulasjonsrenten for statlige prosjekter nå fastsatt til 4 pst. I Nasjonal transportplan (NTP) 2006-2015 er det lagt til grunn avvikende og til dels betydelig høyere kalkulasjonsrente sektorvis. For veg er det brukt 8 pst. En halvering av kalkulasjonsrenten for veg, vil medføre at mange vegprosjekter som tidligere har fått negativ samfunnsmessige nytte nå vil få et positivt kost/nytteforhold.
Hvordan vil statsråden følge opp denne endringen for transportplanens handlingsprogram og for prosjekter i arbeid?
Begrunnelse
I NTP 2006-2015 brukes henholdsvis 10 pst. kalkulasjonsrente for luftfart, 9 pst. for sjø, 8 pst. for veg, 7 pst. for jernbane og 5 pst. for korte kollektivreiser definert som daglige arbeids- og skolereiser. En slik differensiert rente medfører bl.a. at jernbane og kollektivtransport favoriseres på bekostning av vegutbygging.
I tillegg er renten for veg satt så høyt at mange vegprosjekter vil fremstå som samfunnsmessig ulønnsomme.
Halvering av kalkulasjonsrenten vil endre dette dramatisk.
Det kan derfor være nødvendig å korrigere de femårige handlingsprogrammene i NTP 2006-2015.
I tillegg er det nødvendig å foreta justerte beregninger på alle uavklarte samferdselsprosjekter som er i prosess. Jeg viser spesielt til mange prosjekter der det forutsettes bompengefinansiering og som nå er i prosess frem til behandling i Stortinget gjennom egen proposisjon.
For øvrig går jeg ut fra at statsråden på eget initiativ vil sørge for at beregningene for henholdsvis Hardangerbroen (St.prp. nr. 2 (2005-2006) og Bergensprogrammet (St.prp. nr. 75 (2004-2005), to saker som nå ligger til behandling i transport- og kommunikasjonskomiteen, blir korrigert.