Ulf Isak Leirstein (FrP): Hva vil statens årlige inntektstap være dersom man fjerner skatt på overtid?
Begrunnelse
Fjerning av skatt på overtid vil stimulere arbeidstilbudet ved at det blir mer attraktivt å jobbe overtid. Statens inntektstap som følge av en slik endring vil i noen grad oppveies av ringvirkningene denne ekstrainnsatsen ville generere, som f.eks. økte merverdiavgiftsinntekter og skatt på overskudd i bedrifter.
Jeg viser til finansministerens svar på spørsmål nr. 4 fra Fremskrittspartiets stortingsgruppe i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2008, der finansministeren har problemer med å anslå et provenytall for et slikt forslag ettersom det må tas noen forutsetninger for regnestykket.
Finansministeren reiser i denne forbindelse noen problemstillinger i tilknytning til forslaget: Lønnstakere og bedrifter vil ha insentiver til å velge en høyere pris på overtid kombinert med lavere fastlønn. Mange arbeidskontrakter vil endres fra en relativt høy fastlønn kombinert med ubegrenset ubetalt overtid, til betalt overtid og noe lavere fast lønn.
For å demme opp mot disse virkningene kunne man forutsetningsvis fastsette en maksimal overtidssats på 150 pst.
I nevnte svar opplyser finansministeren videre at Statistisk sentralbyrå (SSB) sin arbeidskraftundersøkelse (AKU) fra 2. kvartal 2005 viste at overtidstimeantallet for heltidsansatte tilsvarte om lag 68 000 heltidsjobber. 60 pst. av disse timene ble kompensert med lønn.
Jeg ber nå om at finansministeren tar de nødvendige forutsetningene, som en regel om maks overtidsbetaling på 150 pst., samt opplyser om hvilke tilpasningseffekter man ser bort ifra, og anslår provenyvirkningen av å fjerne skatt på all overtidsjobbing utover hhv. en 37,5-timers uke og en 45-timersuke.
Det ønskes også et alternativ der man bare fjerner toppskatt på overtid.
For alle alternativer ønskes både bokførte og påløpte provenyvirkninger.