Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:82 (2009-2010) Innlevert: 21.10.2009 Sendt: 22.10.2009 Besvart: 28.10.2009 av samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa
Arne Sortevik (FrP): Bruk av bompenger til finansiering av samferdselsprosjekt er en kostbar finansieringsform for brukerne.Kan statsråden som en veiledning oppgi hhv. bidrag anleggskostnader, totale finansieringskostnader og totale innkrevingskostnader basert på samlet annleggskostnader på hhv. 1, 2, 3 og 4 mrd., 65 % bompengeandel, alle finansieringskostnader dekket med bompenger og nedbetaling i hhv 15 og 20 år?
Jeg ber om at dette lages tabellarisk.
Magnhild Meltveit Kleppa: Det er en rekke parametere som påvirker finansieringskostnadene i et bompengeprosjekt. Det er derfor vanskelig å gi en generell veiledning i hvor stor del av bompengeinntektene som vil gå med til å dekke finansieringskostnader og driftskostnader. I enkelte bompengepakker er det ikke forutsatt låneopptak, mens det i en del andre bompengeprosjekt er forutsatt låneopptak og etterskuddsinnkreving. Nedenfor er det laget regneeksempler basert på forutsetningene i spørsmålet. I tillegg har vi lagt til grunn følgende forutsetninger:- byggeperiode 3 år- etterskuddsvis innkreving- opptrekk av bompengelån: 1. år: 15 %, 2. år 45 %, 3. år 40 %- gjennomsnittlig lånerente: 6,5 %- årlige innkrevingskostnader: 2 mill. kr per innkrevingspunkt x 3 innkrevingspunkt- trafikkmengde og gjennomsnittstakst er tilpasset 15 og 20 års innkrevingstid- årlig trafikkvekst: 2 % per år- takstøkning: 2,5 % per år.Det er spesielt renteutgiftene som vil bli påvirket av endringer i forutsetningene. Lavere rente vil gi betydelig lavere renteutgifter. Større trafikk vil føre til økte inntekter, raskere tilbakebetaling av lån og lavere renteutgifter. 15 års nedbetalingstidmill. kr.AnleggskostnadBompengeandelRenteutgifterDriftskostnader1000650439902000130089990300019501343904000260017979020 års nedbetalingstidmill. krAnleggskostnadBompengeandelRenteutgifterDriftskostnader1000650629120200013001231120300019501879120400026002516120Fremskrittspartiet lanserte i vår en modell der bompengeinnkrevingen fra bilistene skulle opphøre, men der man prioriterte at bompengegjelden ikke skulle tilbakebetales. Derimot skulle staten gjennom årlige bidrag etter en opptelling av antall passerte kjøretøy tilføre bomselskap et beløp tilsvarende det bilistene skulle betalt. En slik modell vil gi de samme renteutgiftene, men kostnadene til drift vil kunne reduseres avhengig av hvor omfattende opplegg for telling og avregning som er tenkt.