Gjermund Hagesæter (FrP): Istedenfor å kutte i offentlig administrasjon og sette flere offentlige tjenester ut på anbud, velger flere og flere kommuner å opprette kommunale foretak (KF). Dette er med på å pulverisere politikernes styringsmulighet og påvirkning på kommunalt tjenestetilbud samt pulverisere administrasjonssjefens ansvar.
Mener statsråden at dette er en ønsket utvikling?
Begrunnelse
Lovendringer i kommuneloven i 1999 (med virkning fra 1.januar 2000) åpnet for opprettelse av kommunale og fylkeskommunale foretak.
Pr 01.07.2010 omfatter dette 155 kommuner og 9 fylkeskommuner som har opprettet henholdsvis 227 kommunale og 13 fylkeskommunale foretak. Siden innføringen av bestemmelsen i 2000, har flere tidligere opprettede foretak igjen blitt omgjort til egne rettssubjekt som aksjeselskap (AS).
Etatsadministrasjoner blir erstattet av egne administrasjoner for det enkelte foretak samt oppnevning av egne styrer med vide fullmakter.
Foretakene forvalter en vesentlig andel av kommunens kapital, anleggsmidler samt eiendomsmasse.
Selv om foretakene ikke er egne rettssubjekt, men en del av kommunen som datterselskap i et konsern opptrer de mer eller mindre utad som selvstendige enheter.
Ordningen er omdiskutert da den er med på å redusere politikernes påvirkningsmulighet på kommunalt tjenestetilbud samt pulverisere administrasjonssjefens ansvar.
I tillegg stilles det spørsmål ved tilsyn og kontroll med disse foretakene om de offentlige tjenester de skal tilby til kommunens innbyggere, er i tråd med kommunestyrets vedtak og forutsetninger.