Karin Yrvin (A): Hva gjør statsråden for fremme av barns psykiske helse gjennom barnehagene?
Begrunnelse
Barnehagereformen har gitt uante positive effekter. Det er omfattende dokumentasjon for at barnehager av høy kvalitet har store og langvarige positive virkninger på barns senere psykiske helseutvikling. Virkningen er aller størst for barn som kommer fra hjem der foreldrene har lav utdanning og inntekt. Fordi barna begynner der i tidlig alder og nesten alle er der, og det miljømessige grunnlaget for god psykisk helse gjerne legges i de tidlige barneårene, har barnehagene fått en betydning for folkehelsen som ingen i utgangspunktet har regnet med. Det er i barnehagen barn lærer å regulere sine følelser (emosjonell utvikling), tenke logisk og kreativt (kognitiv utvikling), utfolde og styre sin adferd (adferdsutvikling), håndtere sitt forhold til andre (sosial mestring) og mestre utfordringer og konflikt (problemløsning). Barnehager av høy kvalitet er det viktigste instrumentet samfunnet har til å fremme barns psykisk helse. Det er viktig at barnehagene.
-sikrer helhetlig ivaretaking av barna (følelser, tanker, adferd, sosial mestring) under oppveksten
-fremmer psykisk helse og trivsel, og bygger opp evner til å stå imot belastninger som senere i livet kan føre til psykiske lidelser.
-sikrer mot for ensidig prestasjonsorientering når barnehager konkurrerer
-bidrar til bedre sikring og utvikling av landets mentale kapital.
Formålsparagrafen for barnehagene dekker i dag ikke psykisk helse.