Ingjerd Schie Schou (H): 24. april sa statsråden til NTB at rentekostnadene til Sotrasambandet ville stige fra 2 til 4 milliarder kroner dersom prosjektet ble bygget ved bruk av OPS.
Går departementet faglig god for beregningene?
Begrunnelse
Statsråden er av NTB sitert på at «På grunn av rentekostnadene vil statens utgifter bli fordoblet fra 2 til 4 milliarder kroner dersom eksempelvis Sotrasambandet skal OPS-finansieres».
Jeg legger til grunn at det er rentekostnadene statsråden mener blir fordoblet, og ikke investeringskostnaden som er estimert til ca. 7 mrd. kroner.
Etter vår vurdering har Samferdselsdepartementet foretatt beregninger som ikke gir en relevant sammenstilling av forskjellene på OPS og tradisjonell utbygging.
Analysen har istedenfor omhandlet hvor stor andel av prosjektet som lånefinansieres. Ved sammenligning av prosjekter eller finansieringsmodeller gir det liten mening å summere løpende kroner flatt, uten diskontering.
Ettersom jeg kjenner til har Samferdselsdepartementet sett helt bort fra diskonteringer, og får dermed resultater som i beste fall er egnet til å forvirre.
Finansdepartementets «Veileder i samfunnsøkonomiske analyser» gir en grundig innføring i hvordan man diskonterer kontantstrømmer til en nåverdi som gjør ulike kontantstrømmer sammenlignbare.
I tillegg baseres disse regnestykkene på usammenlignbare rentenivåer hvor «påslaget [for OPS-prosjekter] er vilkårlig satt og ikke som resultat av noen beregning eller analyse internt eller eksternt». De lange rentene i dag er betydelig lavere enn i perioden før finanskrisen i 2008. Statsråden har selv svart at OPS-selskapene i dag har en rentemargin på 0,5 prosent. I Høyres transportplan er det gjort rede for tiltak som kan bringe påslaget ytterligere ned. Et påslag på 1 prosentpoeng for OPS-prosjekter er ikke bare vilkårlig, det er direkte feil.
Dersom statsråden står fast på resonnementet om at lånefinansiering er unødvendig fordyrelse, vil det være en naturlig fortsettelse at statsråden nå tar initiativ til at veiprosjekter ikke skal lånefinansieres. Så vidt jeg kjenner til har statsråden lagt opp til flere milliarder i låneopptak i veiprosjekter som er under bygging og/eller planlegging.
Statsråden bidrar i tilfellet selv til fordyrelse.