Morten Ørsal Johansen (FrP): Avviket mellom bosattregistrerte barn i grunnskolealder og barn registrert i grunnskolen i skoleåret 2008/2009 var ifølge befolkningstall fra SSB og tall fra Grunnskolens informasjonssystem (GSI) slik: I Oslo kommune manglet 1852 elever og på landsbasis manglet 3 877 elever.
Kan statsråden gi en oversikt for årene siden, og kan statsråden vise til hva som konkret er gjort i denne regjeringsperioden for å følge opp disse barna som ikke befinner seg i den norske grunnskolen, men som likevel er registrert bosatt her?
Begrunnelse
Ifølge Oslo kommunes egne tall har antallet barn/unge som skulle vært elever i Oslo-skolene, men som er fraværende, økt fra 137 personer i skoleåret 2000/2001 til 1 340 personer i skoleåret 2008/2009. Dette utgjør en økning på 878 prosent på syv skoleår. Samtidig viser SSBs offisielle statistikker at det mangler enda flere barn/unge i Oslo-skolene enn det som Oslo kommune selv har fanget opp. I forhold til bosattregistrerte barn og unge i Oslo var det 1 852 flere enn det som var elever i grunnskolen i Oslo i skoleåret 2008/09.
På landsbasis var diskrepansen den gang på 3 877 elever, viser rapporten "De glemte barna – om barn og unge som ikke er i den norske grunnskolen" (2009), utarbeidet av Human Rights Service (HRS).
Det er godt kjent at denne og tidligere regjeringer ikke har hatt kontroll på hvor barn i grunnskolealder faktisk får sin skolegang eller om de i det hele tatt får en skolegang. Dette handler om at foreldre velger å holde barna i opprinnelseslandet i kortere eller lengre perioder. I HRS-rapportene "Ute av syne, ute av sinn. Norske barn i utlandet" (2004), og "De glemte barna – om barn og unge som ikke er i den norske grunnskolen" (2009) fremkommer følgende bilde:
Myndighetene har ingen oversikt over hvem barna som er registrert bosatt i Oslo og Norge er, men som ikke befinner seg på skolebenken her, knyttet til kjønn, alder, foreldres nasjonale opphav, hvilke land de befinner seg i, deres omsorgs- og menneskerettslige situasjon, om de får skolegang og om den i så fall korresponderer med kravene i opplæringsloven, eller hvilke eventuelle integreringsmessige problemer disse barna kan få som voksne.
Spørreren mener dette er en fullstendig uholdbar situasjon. Vi registrerte at i Soria Moria-erklæringen til Stoltenberg 2-regjeringen heter det at regjeringen vil "bedre samordningen av arbeidet for å følge opp norske barn i utlandet”. Spørreren ønsker å få oversikt over hva som konkret er blitt gjort for å følge opp disse barna.