Ingjerd Schie Schou (H): Hvilken betydning vil det ha og er fremdriften sikret for bygging av ny vei og jernbane langs Mjøsa etter at entreprenørfirma Alpin Bau har gått konkurs?
Begrunnelse
Stortinget vedtok i 2011 fortsatt bygging og ny kostnadsramme på 10,1 milliarder kroner for strekningen Minnesund- Stange, 17 km jernbane og 22 km motorvei.
Strekningen er planlagt åpnet av jernbanen utgangen av 2015. E6- åpning er planlagt åpnet neste høst. Grunnarbeidet på strekningen er delt inn i tre entrepriser, der samtlige inneholder både vei og jernbane. Konkursrammede Alpine Bau fikk kontrakt på den sørlige parsellen
i mai 2012, til prisen 1,3 milliarder kroner. De øvrige to parsellene bygges av Veidekke i samarbeid med tyske Hochtief, og den nordligste parsellen bygges av Hæhre entreprenør AS. Totalt 1.500 anleggsarbeidere er for tiden involvert i prosjektet jfr. Romerikes Blad.