Abid Raja (V): Hva er statsrådens vurdering av Bryndiagonalen, og hva vil statsråden gjøre for å legge til rette for byggestart på diagonalen når det er hensiktsmessig?
Begrunnelse
Det er besluttet å bygge nytt dobbeltspor for jernbanen i tunell fra Ski til Oslo - Follobanen. Dette frigjør kapasitet på Østfoldbanen, noe som vil legge grunnlag for økt fortetting langs banen. Så langt er dette helt i samsvar med Rikspolitiske retningslinjer for samordnet areal- og transportplanlegging og det pågående plansamarbeidet for Oslo og Akershus. Samtidig er det uttalt politikk at en større andel av godstransporten skal over fra veg til jernbane.
Slik Follobanen planlegges i dag er den kun tilrettelagt for begrenset mengde godstransport. Det er forutsatt at godstog skal gå på det eksisterende jernbanenettet, også om natten. Dette er et stort problem av to grunner. For det første vil det føre til en økt belastning på jernbanenettet nær Oslo S. For det andre vil støyen fra godstrafikken forstyrre folks nattesøvn i Ski, Oppegård og Oslo syd. Dette kan føre til at det blir vanskelig (ekstra dyrt) å bygge nye boliger langs jernbanen pga. gjeldende støykrav. I dag planlegger kommunene sør for Oslo nettopp å ta tilveksten av nye boliger nær togstasjoner. Det gjøres for at de skal kunne stimulere til økt bruk av kollektivtrafikk. Økt støy kan bidra til at kommunene må revurdere sin strategi.
Dersom Bryndiagonalen bygges vil godstogene kunne få en direkte og raskere vei til godsterminalen på Alnabru og kunne gå direkte fra både Follobanen og Østfoldbanen til Alnabru.
Jernbaneverket kalkulerer med at E6 og E18 vil avlastes for rundt 750 vogntog per virkedøgn dersom Bryndiagonalen bygges. Det er spesielt ønskelig å unngå godstog gjennom tettbebyggelsen om natten. På natten er det dessuten få persontog gjennom Follotunnelen.