Anders Tyvand (KrF): Tidlig innsats i skolen har lenge vært et tverrpolitisk mål for å øke mestring og resultater hos elevene og redusere behovet for spesialundervisning. Utviklingen har så langt gått i feil retning. Dovre-modellen har vist seg å fungere veldig godt med gode resultater.
Hvilke muligheter ser statsråden for at Dovre-modellen kan få bredere anvendelse i norsk skole, og hva kan statsråden gjøre for å bidra til dette?
Begrunnelse
Bladet Utdanning tar 24. januar 2014 for seg Dovre-modellen i en artikkel med headingen "Dovre har falt". Fram til 2009 hadde Dovre kommune en høyere andel elever med spesialundervisning enn landsgjennomsnittet. I toppårene 2007 og 2008 lå andelen på rundt ti prosent, og flere mottok spesialundervisning på ungdomstrinnet enn på barnetrinnet, stikk i strid med målene om tidlig innsats.
Høsten 2011 innførte skolene i Dovre den nye modellen, med følgende hovedtrekk: To lærere på 1. og 2. trinn og i basisfagene norsk, matte og engelsk på alle trinn, tidlig innsats, kompetanseheving blant lærerne og flere forskningsbaserte undervisningsopplegg.
Andelen elever med spesialundervisning ble halvert på bare ett år og har siden ligget under 5 prosent. 2010-regnskapet viser at Dovre kommune brukte over 4 millioner kroner på spesialundervisning alene. Året etter, da den nye modellen ble innført, brukte de bare litt over en million på spesialundervisning.
De resterende tre millionene kronene og litt til ble satt inn som ekstra ressurser i den ordinære undervisningen, blant annet gjennom en tolærerordning. Antall timer brukt på spesialundervisning er nå 50 i året. Før omleggingen var det tre ganger så høyt.
Hovedpunktene i Dovre-modellen er tidlig innsats, tilpasset opplæring og inkludering.