Rigmor Andersen Eide (KrF): Hva vil statsråden gjøre for å sørge for at kapasiteten i NVE til å ivareta miljøtilsyn er tilstrekkelig og mener statsråden bøtene som blir gitt ved konsesjonsbrudd er av tilstrekkelig størrelse til å forhindre at slike forhold gjentas i fremtiden?
Begrunnelse
NVE har de senere år avdekket betydelige og systematiske brudd på konsesjonsvilkår i småkraftbransjen (bl.a. knyttet til krav om minstevannføring). Disse bruddene har i mange tilfeller får store negative konsekvenser for naturmangfold og friluftsliv.
I en tilsynsrapport fra NVE fra 2011 står det blant annet:
"Det er avdekket overraskende mange småkraftverk hvor utførelsen ikke har vært fullt ut i samsvar med godkjente planer eller forutsetninger for vedtak om konsesjonsplikt. Det er et inntrykk at en del småkraftanlegg er for dårlig planlagt i konsesjonsfasen slik at det oppstår problemer under detaljplanlegging og utbygging. For enkelte aktører synes det å være noe mangelfull forståelse av hvilke rammer en konsesjon setter."
NVE har blant annet avdekket dokumentfalsk på turbineffekt i småkraftbransjen. Det siste eksemplet er fra Hordaland, hvor NVE ila et overtredelsesgebyr til et vannkraftverk etter at de i en ett års periode hadde plombert røret som skulle sørge for tilstrekkelig minstevannføring i vannstrengen. Boten var på 200.000 kr, og NVE anslo at utbygger hadde oppnådd en økt fortjeneste på 94.000 kr på å stenge av minstevannføringen. NVE ble gjort oppmerksomme på saken pga. en anonym melding og ikke ved eget tilsyn.
Jeg er bekymret for at kapasitetsutfordringer hos miljøtilsynet til NVE hindrer disse sakene i å bli oppdaget, et problem som bare vil være økende i årene som kommer med den takten nye vannkraftkonsesjoner tildeles i dag. Det er også grunn til å stille spørsmål ved om de bøtene som blir gitt faktisk er av tilstrekkelig størrelse til å forhindre at slike forhold gjentas i fremtiden.
Klimautfordringene gjør at det i fremtiden må satses mer og mer på fornybar energi. Dette medfører også økt konflikt mellom energibehov på den ene siden og ivaretakelse av urørt vassdragsnatur på den andre. Dette blir enda verre når lover og regler som er ment å skulle ivareta miljø og naturmangfold etter vassdragsutbygginger omgås.