Sonja Mandt (A): Kan statsråden svare på om at praksisen der refusjonsordningen som i utgangspunktet skal gjelde alle barn, også skal gjelde de uten rett til barnehageplass, og at disse kan få barnehageplass dersom en privat barnehage i en annen kommune kan tilby plass, men at regninga må betales av hjemkommunen?
Begrunnelse
Kommunene forplikter å betale refusjon for barnehageplass i andre kommuner dersom kommunen ikke kan tilby plass til de barn med rett på plass, dvs. de barna som er født innen 1.9 året før opptak. I merknader til forskriftene i refusjonsordningen for barnehager står det at det er "rimelig" at kommunene betaler refusjon til de kommuner som tar inn barn som er 0 år, mens det i et brev fra Utdanningsdirektoratet fra 14.03.2012 står at det er en "plikt".
Refusjonsordningen omfatter "barn som er bosatt i en annen kommune" jfr. ordlyden i § 11. I praksis har de fleste barna som omfattes av refusjonsordningen rett til barnehageplass. Men erfaringer viser at ordningen i utgangspunktet også gjelder alle barn som går i en ikke-kommunal barnehage enn der barnet er bosatt.
Dette medfører at kommunen plikter å refundere utgifter også for barn uten rett til plass etter barnehagelovens § 12a, herunder 0-åringer. Refusjonsplikten forutsetter imidlertid at det aktuelle barnet er omfattet av barnehagens fastsatte opptakskrets og opptakskriterier etter barnehagelovens § 7 og forskrift om saksbehandlingsregler ved opptak i barnehage. Utdanningsdirektoratet mener at en slik innskrenkende tolkning av refusjonsbestemmelsen ikke er riktig.
Et eksempel fra en kommune i Vestfold, Lardal viser at dette innebærer at en for 2014 blir "pliktig" til å betale Kongsberg kommune kr. 1 002 000 for de fem barn som ikke har rett til plass, dersom disse barna søkes inn og får plass i en ikke-kommunal barnehage i Kongsberg kommune.