Jørund Rytman (FrP): Skolen skal være en nøytral læringsarena, der elever skal lære kritisk tenkning, og lære at saker og konflikter har flere sider. De siste dagene har det vært stor oppmerksomhet omkring en eksamensoppgave som mange, deriblant FrP, mener har et svært ensidig fokus, og i tillegg bidrar til å fremme jødehat.
Vil statsråden ta initiativ overfor Utdanningsdirektoratet slik at man sikrer at fremtidige eksamensoppgaver er mer balanserte?
Begrunnelse
Situasjonen i Midtøsten er svært komplisert, og med den skremmende fremvekst av jødehat som vi ser over hele Europa - også i Norge - burde det være maktpåliggende for et norsk utdanningsorgan å gi elevene et saklig og objektivt grunnlag for oppgaven.
Undertegnende mener det er trist at Utdanningsdirektoratet gir en oppgave til elevene basert på M. Gilberts ensidige og uhistoriske fremstilling av Gazakonflikten.
Bakgrunnen for denne konkrete saken er at da avgangselevene i videregående skoler hadde eksamen i norsk denne våren, var frihet og samfunnsengasjement overordnet tema. Elevene fikk blant annet i oppgave å vurdere følgende SMS, sendt av den venstreradikale legen og Palestina-aktivisten Mads Gilbert fra Gaza under krigen i 2009: "De bombet sentrale grønnsaksmarkedet i Gaza by for to timer siden. 80 skadde 20 drept. Alt kom hit til Shifa. Hades! Vi vasser i død, blod og amputater. Masse barn. Gravid kvinne. Jeg har aldri opplevd noe så fryktelig.
Nå hører vi tanks. Fortell videre, send videre, rop det videre alt GJØR NOE! GJØR MER. Vi lever i historieboka nå, alle!" Elevene skulle i tillegg vurdere en grafitti-tegning som kunstneren Banksy har malt på den israelske muren. Oppgaveteksten lød: "Gjør kort greie for noen sentrale virkemidler og den funksjonen de har i graffitien og SMS-teksten. Hva er formålet med de to tekstene?"