Torstein Tvedt Solberg (A): Med bakgrunn i bestemmelsen om reklame i alkoholloven fra 1975, kan statsråden vurdere om innredning på utesteder, som gamle plakater, barmatter og håndklær med bryggerilogoer med mer, betegnes som alkoholreklame?
Begrunnelse
Gamle plakater, barmatter og håndklær med bryggerilogoer med mer har blitt ryddet bort i Stavanger etter pålegg fra kommunens skjenkekontroll, med henvisning til en bestemmelse om reklame i alkoholloven fra 1975. Utesteder i byen må nå plukke ned det som kan betegnes som vanlig barinnredning, som en har hatt hengende i årtier.
12.06.2014 kunne man lese i en pressemelding fra landbruks- og matministeren at regjeringen foreslår «endringer i reklameforbudet for alkohol slik at forbrukerne kan få tilgang til nøktern informasjon om alkoholholdige drikker i kanaler forbrukerne selv oppsøker.» Det understrekes at endringene gjelder «der forbrukerne selv oppsøker informasjon». I lys av denne varslede endringen, og det faktum at disse elementene har vert en del av utestedenes innredning i flere tiår, bes statsråden vurdere om denne typen innredning omfattes av bestemmelsene om reklame i alkoholloven fra 1975.