Marit Arnstad (Sp): 17. juni ga Luftfartstilsynet Norwegian dispensasjon fra krav om norsk registering av sine Dreamlinere. Norwegian har tidligere fått dispensasjon i 6 måneder. Dispensasjon betyr at Norwegian kan operere med mannskap uten krav om oppholds- og arbeidstillatelse og dermed omgå norske regler.
Hva er årsaken til at Norwegian gis en forlenget dispensasjon fra norsk registrering, og betyr dette at norske selskap skal kunne etablere en praksis hvor de registrerer fartøy i andre land men flyr på norsk driftstillatelse?
Begrunnelse
Med en forlenget dispensasjon fra krav om norsk registering kan det virke som om norske myndigheter aksepterer en praksis hvor man uthuler forskriftens krav om "særlige grunner" for dispensasjon, og at man på mer langvarig basis etablerer en praksis hvor et norsk selskap kan omgå norske regler om oppholds- og arbeidstillatelse for mannskap ved å kunne fly på norsk driftstillatelse uten å være norskregistrert. Dette har hverken vært bakgrunnen for eller formålet med forskriftens dispensasjonsadgang. Risikoen er at man etablerer en praksis hvor norske selskap på mer permanent basis kan se bort fra norske krav om opphold- og arbeidstillatelse for sitt mannskap. Det reiser også spørsmål om norske luftfartsmyndigheter sitt forhold til amerikanske myndigheter som for tiden behandler spørsmålet om Norwegians rett til å fly i USA med irsk tillatelse.
De særlige grunner som etter forskrift om luftfart § 8 gir anledning til dispensasjon kan ikke knytte seg til bekvemmelighetshensyn for det enkelte selskap.
Det burde være uproblematisk for Norwegian å forholde seg til norske regler om mannskap i den tiden de avventer en beslutning fra amerikanske myndigheter. Det kan ikke være slik at Norwegian skal kunne bruke en tidsavgrenset dispensasjonsmulighet i norsk regelverk til å omgå både norske regler og amerikanske myndigheters saksbehandling.