Snorre Serigstad Valen (SV): I februar 2014, i forbindelse med behandlingen av eksportkontrollmeldingen, slo et flertall på Stortinget fast at Norge ikke skal selge våpen til land som utfører brudd på menneskerettighetene. Dette sikres i dag gjennom to verktøy utviklet som del av SIRPIs check list.
Kan utenriksministeren redegjøre for hvordan man i praksis anvender sjekklisten, og offentliggjøre verktøyene SIPRI utviklet som ligger til grunn for slike avgjørelser?
Begrunnelse
UD har i samarbeid med SIPRI utviklet en såkalt sjekkliste som skal bidra til økt systematikk i UDs behandling av søknader om eksportlisens for norsk forsvarsmateriell og tilhørende teknologi. Da det har vært betydelig politisk debatt i Stortinget ved disse to anledninger om anvendbarheten og effekten av denne sjekklisten, er det også avgjørende at Stortinget får innsyn i de analytiske verktøy som er utviklet som del av denne sjekklisten. Prinsipp om å tilstrebe "så stor grad av åpenhet som mulig" ble knesatt av Stortinget i 2003, som ledd i behandlingen av de årlige eksportkontrollmeldingene. Siste eksportkontrollmelding, Meld. St. 49, gjentar også dette på følgende måte: "Gjennom mest mulig åpenhet er det Regjeringens mål å bidra til kunnskap også om denne delen av norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk." (side 7). På dette grunnlag ønsker vi derfor innsyn i det konkrete arbeid og vurderinger som gjøres i arbeidet med å sikre at Norge ikke selger våpen til land som bryter menneskerettigheter.
I siste eksportkontrollmelding vises til det noen spørsmål som er del av sjekklisten, foruten dette er ikke sjekklisten publisert. Vi ønsker at de to verktøyene utviklet som del av SIPRI check list: "Analytical tool I: A checklist on the internal situation in recipient countries" og "Analytical tool II: Risk assessment for controlled items that could be used for violations of fundamental human rights or IHL" i sin helhet gjøres offentlig sammen med en innføring i hvordan listen i praksis benyttes.