Ruth Grung (A): Det er vedtatt ambisiøse planer for økt bruk av omsorgsteknologi i helsetjenestene. Lindås kommune er en av 34 pilotkommuner, men kun frem til 31.07.2015. De har gode resultater, men det er stort behov for mer utprøving. Det er bl.a. etterlyst standardisering på nasjonalt nivå for at alle kommuner skal kunne tilby gode tilbud fra 2020.
Hvordan vil helseministeren sikre kontinuitet og at erfaringene fra forsøkskommunene blir samordnet nasjonalt samtidig som fylkesmennene nå har fått ansvar for å tildele nye midler?
Begrunnelse
I dag er det 33 programkommuner som prøver ut velferdsteknologi. Lindås kommune har som én av få kommuner valgt å ta i bruk omsorgsteknologi som en del av den ordinære tjenesten. Så langt har 145 bruker fått omsorgsteknologi.
I tett samarbeid med Senter for omsorgsforskning Vest, Høyskolen i Bergen, Vakt og Alarm AS og Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester i Hordaland har Hjemmetjenesten i Lindås kommune prøvd ut mulighetene som omsorgsteknologi kan ha for brukere, pårørende, ansatte og organisering av tjenestene. Målet er at innbyggere får realisere sine ønsker om å bo lengre hjemme, gjennom økt trygghet og funksjonalitet. Forskningen viser at det å få bo i eget hjem, å være mest mulig selvstendig og oppleve egenmestring gir økt livskvalitet og utsetter behovet for institusjonsplass.
Erfaringene så langt har vist at individuell tilpassing har vært avgjørende for å oppnå optimal nytteverdi for den enkelte. Tverrfaglighet og bred kompetanseheving har også vært viktig. Bruk av omsorgsteknologi har krevd nye arbeidsoppgaver og nye måter å organisere arbeidet på. Tverrfaglighet og fagutvikling har blitt en viktig suksess faktor. Tett samarbeid med leverandører har vist seg å være helt nødvendig for å få tilpasset og videreutvikle tjenestene.
Lindås har prosjektmidler til 31.07.2015. Det er fortsatt mange områder der det er behov for mer kunnskap, utprøving, forskning og dokumentasjon slik at omsorgsteknologi kan tas i bruk på en tjenlig måte i hele kommune Norge fra 2020.
Det er uklart hvordan erfaringene fra de ulike kommunene skal brukes i en nasjonal omsorgsteknologistrategi og hvordan dokumentasjonen kan brukes i utforming av nasjonale standarder. Det fremstår derfor som underlig at man nå velger å overføre fra Helsedirektoratet til fylkesmennene å administrere fremtidige forsøksmidler. Det er viktig å videreføre det arbeidet som er påbegynt for å bruke den kompetansen som er opparbeidet og at de teknologiske miljøene fortsatt blir utfordret til å utvikle brukervennlige produkter og tjenester. Det er flere teknologimuligheter som ikke er utforsket og nye organisasjonsformer og arbeidsmetoder som bør utprøves. En bør bl.a.se nærmere på lovverket, finansieringsmodeller, kompetansebehov både i det offentlige og brukere/pårørende og samspill med frivillige. Det er også stort potensial for bruk av omsorgsteknologi som et forebyggende tiltak og se på av arealplanlegging, samarbeid med NAV, Husbanken og andre tjenesteområder så som brannberedskap for å gi helhetlige tilbud og effektiv bruk av offentlige og private ressurser.
Det er behov for å se på tiltak for å få økt innovasjonskraft i det norske leverandørmiljøet og en strategi for industrialisering av velferdsteknologi.
I juli 2014 kom Lindås og Lister kommune med i Connect, det nyetablerte nordiske velferdsteknologiprosjektet i regi av Nordisk Ministerråd. Det er helt avgjørende at så sterke pilotkommuner får mulighet til å videreutvikle implementering av omsorgsteknologi. Det er utrolig demotiverende å delta i forsøksordninger å erfare at dokumentasjonen ikke blir brukt. Det er kort tid frem til 2020 og omsorgsbehovene er økende, så det haster å få på plass rammer der kompetanse og ressurser blir brukt effektivt.