Rasmus Hansson (MDG): Det er planlagt kapasitetsutvidelser på flere store norske flyplasser, blant annet med en tredje rullebane på Gardermoen, der det estimeres for en fremtidig kapasitet på inntil 65 millioner reisende.
Hva vil konsekvensene av planlagte kapasitetsutvidelser ved de største norske flyplassene være for CO2- utslipp innen 2030?
Begrunnelse
De største flyplassene, Gardermoen, Flesland, Sola, Kjevik og Værnes står for mesteparten av flytrafikken i landet. I 2012 hadde Gardermoen om lag 21 millioner reisende og forventer en økning til 28 millioner i 2020. For siste kvartel rapporterer SSB om en økning i antall reisende ved Gardermoen med 4.8 % sammenlignet med 2013.
FNs klimapanel har påpekt at den relative klimaeffekten av utslippene fra flytrafikk kan være betydelig høyere enn fra andre utslippskilder. Dette skyldes at en del av utslippene skjer i høye luftlag. Cicero har beregnet en mulig tilleggsfaktor på mellom 1,2 og 1,8. I tillegg peker Cicero på at tilbringertjenesten til lufthavnene står for betydelige utslipp av klimagasser.