Kjell Ingolf Ropstad (KrF): NRK Sørlandet har den siste tiden avdekket flere tilfeller av kritikkverdig telefonsalg, der det har blitt brukt utilbørlige salgsmetoder overfor kundene. Forbrukerombudet sier de har gode argumenter for et totalforbud.
Hva vil statsråden gjøre for å få bukt med denne formen for markedsføring, og hva tenker han om totalforbud?
Begrunnelse
NRK Sørlandet har i flere saker avdekket at ansatte ved et av landets ledende callsentre har blitt utdelt manus som blant annet ber selgerne presse på med argumenter til kunden sier ja, at selgeren skal ta valget for kunden, samt prøve seg på beløp høyere enn det de forventer å få inn. Forbrukerrådet reagerer kraftig på metodene som har blitt brukt, og har uttalt at de mener denne måten å drive markedsføring og salg på er uakseptabel. Forbrukerombudet sier de har gode argumenter for et totalforbud. At telefonsalgselskaper opererer slik er både belastende ovenfor de som blir oppringt og for de seriøse selskapene som kjøper tjenestene. Det er derfor nødvendig å komme med tiltak som kan bidra til å sette en stopper for denne måten å operere på.