Torgeir Knag Fylkesnes (SV): På svært problematisk grunnlag har regjeringen besluttet omfattende nedslakting av rein. Ser ministeren at grunnlaget for inngrepet utfordrer reglene i EMK og målene i Grunnloven, og hva gjør regjeringen for å hindre at nedslaktingen fører til svekkelse av reindriften som kulturbærende næring?
Begrunnelse
Viser til ministerens svar 19. desember 2014. Det overrasker at ministeren svarer med en ren oppsummering av departementets respons på sivilombudsmannens sak 2013/2702, en sak jeg lenket til i mitt opprinnelige spørsmål og som jo dannet utgangspunkt for min henvendelse. Ministerens svar er dermed et slags ekko av mitt spørsmål, noe som neppe er intensjonen med skriftlige spørsmål fra Stortinget, jmf. § 70 i Stortingets forretningsorden.
1. Det er selvsagt riktig at redusert reintall kan lede til økt inntjening per dyr, men lavbeitet har lang omløpshastighet (fem til ti år). Dette betyr at inntjeningen ligger et godt stykke frem i tid, og forutsetter at reduksjonene følges opp bredt. Hvordan regjeringen vil sikre reineierne noe å leve av de neste fem til ti år - til prisene antas å stige - er uklart.
2. Regjeringen tar kun utgangspunkt i siste driftsår for nedslakting, ikke historiske reintall den enkelte reineier/siidaandel har hatt over tid, for eksempel 10 eller 20 år. Dette er et merkelig utgangspunkt, ettersom det innebærer at det i for liten grad tas hensyn til etablert rett av eiendomsrettslig karakter. Dette kan utfordre den europeiske menneskerettskonvensjonens bestemmelser.
3. Siidaenes – og dermed de enkelte reineieres beitegrunnlag er foreløpig ikke fastsatt i nødvendig grad, slik forutsatt i reindriftsloven (se Ot.prp. nr. 25 (2006 – 2007) s. 43 – 47). Dermed er det vanskelig å vurdere forholdsmessigheten i inngrepet, noe den Europeiske menneskerettsdomstol har lagt til grunn som et vurderingskriterium for regelen. Når beitegrunnlaget endelig fastsettes, er det en mulighet for at de som er pålagt tvangsslakting hadde beite nok. Det er i så fall en tragedie, hvor samfunnets nytte av inngrepet er fraværende, og ikke står i forhold til hvor tyngende det er for de som rammes. Dette kan også utfordre reglene i EMK P1-1.
4. Den norske samepolitikken er forankret i Grunnlovens paragraf 110 a, og en rekke internasjonale konvensjoner vi har forpliktet oss til å følge. Det pålegger myndighetene å legge til rette for at samene kan sikre og utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv. Reindrift er i mange områder det viktigste materielle grunnlaget for samisk kultur. Slik regjeringen har innrettet nedslaktingen går det spesielt hardt ut over små aktører. Dette vil redusere tilgangen til og mangfoldet i næringen. En utvikling hvor stadig færre aktører har tilgang til næringen vil svekke grunnlaget for reindrift som kulturbærende næring. Dette vil være i strid med målene i Grunnloven og Norges forpliktelser. Det er uklart hvilke tiltak regjeringen vil iverksette for å hindre at nedslaktingen fører til mindre mangfold i reinnæringen og en svekkelse av samisk kultur.