Kjell-Idar Juvik (A): I NTP som ble vedtatt juni 2013 og i merknad fra flertallet i statsbudsjettet for 2015 ble regjeringen bedt om å vurdere ta inn bestemmelser om alkolås i skolebusser i "forskrift om sikring av skyss berettigede skoleelever". I dag er det forskjellig praksis i fylkene, og bare 8 av fylkene har krav om dette, og det er kun noen få fylker som har en stor andel skolebusser med alkolås, men flere har det med i nye anbudskrav.
Hva er status på saken, og når kan Stortinget forvente å få en sak på dette?
Begrunnelse
I statsbudsjettet for 2015 etterlyste flertallet bestående av Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre regjeringens vurdering og tiltak på å ta inn i bestemmelsene om alkolås i skolebusser i "forskrift om sikring av skyss berettigede skolelever".
Utredningsseksjon på Stortinget har foretatt en kartlegging av status i fylkene på antall skolebusser pr. fylke? Hvor mange som har alkolås i 2014? Og om det er krav om alkolås fremover og når det ev. kommer? (eks. ved nytt anbud når?) oversikten viser at det er store forskjeller i fylkene. Aust-Agder, Oppland, Sør-Trøndelag, Troms, Vestfold og Østfold er de fylkeskommunene som er kommet lengst og som har delvis innført alkolås i busser hvor skolebarn inngår i transporten. Mange busser brukes både til skoletransport og ordinær transport. 8 av fylkene har krav om alkolås i dag eller i nye anbud som er på gang. Dette viser at bare halvparten av fylkene har innført alkolås helt/delvis og har krav i nye anbud.
Skal man få en ordning der alle skolebarn i Norge får de samme sikkerhetskravene må dette inn i forskrift.
Finland og Frankrike har krav i dag om alkolås i skolebusser og allerede i 2011 hadde 85 % av alle kommuner i Sverige krav om alkolås.