Ingjerd Thon Hagaseth (V): Kommunereformen skal flytte oppgaver fra staten til nye kommuner samtidig som statens ytre etater organiserer og omorganiserer uavhengig av reformen og uten sammenheng og koordinering med hverandre.
Hvilke planer har statsråden for at dette koordineres og sees i sammenheng?
Begrunnelse
Regjeringen har vedtatt nye retningslinjer for lokalisering av statlige arbeidsplasser. Statsråden sier selv i en pressemelding knyttet til dette at "Staten skal både bygge og bruke kompetansen i hele landet". Ambisjonen i de nye retningslinjene er at den statlige lokaliseringspolitikken skal medvirke til en fordeling av statlige arbeidsplasser som bidrar til vekst og verdiskaping i hele landet. Statsråden har også ansvaret for en stor kommunereform der ambisjonen er å etablere nye og mer robuste kommuner. Av ambisjonene i reformen er også en flytting av oppgaver fra staten til de nye kommunene. I Statens egne ytre etater som for eksempel Mattilsyn, Skatteetaten, Kriminalomsorg og Politiet jobbes det med store reformer og omstruktureringer som går i retning av større og sentraliserte enheter, uten at disse er koordinert med hverandre, uten særlig dialog med kommunene eller regionene, eller sett i forhold til den igangsatte kommunereformen. Statens egne etater omorganiserer og rasjonaliserer tilsynelatende primært av rasjonaliserings- og effektiviseringshensyn internt i de respektive etatene. En gevinst ved å se dette i sammenheng fra departement og ut til ytre etater ville være en reell gjennomgang av potensialet og etter hvert en reell avgivelse av statlige oppgaver til et kommunalt nivå og en koordinering og helhetlig plan for fordelingen av større og sentraliserte enheter for å styrke regionale arbeidsmarkeder i hele landet gjennom valg av lokalisering. Dette ville også gitt større legitimitet til realitetene i ambisjonen om en kommunereform som faktisk bidrar til å styrke robuste kommuners helhetlige oppgaveportefølje.