Kirsti Bergstø (SV): Når Nav skal behandle saker som eksempelvis søknad om uførestønad bør det være i alles interesse at saken er tilstrekkelig belyst og at informasjonsgrunnlaget for avgjørelsen er riktig. Den letteste og minst byråkratiske måten å sikre dette på, er ved å kontakte saksbehandler.
Skal mennesker som har saker til behandling hos Nav få anledning til å opplyse saken sin gjennom kontakt med saksbehandler?
Begrunnelse
Jeg har blitt kontaktet av en person som har fått avslag på søknad om uførestønad etter 20 år med sykdom. Vedkommende viser til at både fastlege, spesialisthelsetjenesten og Navs arbeidsrådgivning mener at helsesituasjonen er av en slik art at uførestønad burde innvilges. Personen har vært syk siden midten av 90-tallet og har vært gjennom et løp med sykemelding, yrkesretta attføring, sosialhjelp og arbeidsavklaringspenger og mener selv at avslag på uførestønad er gitt på feilaktig grunnlag. Da vedkommende prøvde å ta kontakt med saksbehandler i håp om å få rettet opp misforståelser rundt faktafeil slik at vurderinger ble gjort på riktig grunnlag, lot ikke dette seg gjøre.