Abid Raja (V): Hvordan kan samferdselsministeren sikre god nok kapasitet og frekvens på ferjesambandet Anda-Lote i 2016 og 2017?
Begrunnelse
Stortinget vedtok i forbindelse med Statsbudsjettet for 2015 innføring av 20-minuttsavganger på ferjesambandet E39 Anda-Lote (over Nordfjorden i Sogn og Fjordane) fra 1.1.2017, for å bedre frekvens og framkommelighet på E39.
Statens Vegvesen har nylig sendt ut på anbud innføring av 20-minuttersavganger fra 1.1.2018, ett år senere enn Stortingets vedtak, og forlenget dagens anbud med halvtimesavganger fra 1.1.2017 til 1.1.2018.
På toppen av dette varsler nå ferjerederiet som har kontrakten, Fjord1, at de i 2016 og 2017 vil sette inn en mindre ferje enn i dag på sambandet. Dette vil i så tilfelle være den andre kapasitetsreduksjonen på sambandet i løpet av ett år. Det er allerede i dag gjenståingsproblematikk på sambandet, og den vil naturligvis øke dersom det nå settes inn en enda mindre ferje.
Det er svært uheldig at et viktig ferjesamband på E39 de neste to årene med dette kan få dårligere kapasitet. Det er i strid med de politiske ønsker og strategier for å prioritere E39 som en hovedferdselsåre for folk og næringsliv på Vestlandet. Det må være mulig for statsråden å følge opp denne saken overfor Statens vegvesen og ferjerederiet, for å se på løsninger som sikrer at dagens kapasitet holdes oppe i påvente av 20-minuttsavganger fra 1.1.2018.
Et helt konkret og enkelt tiltak statsråden kunne ta initiativ til, ville være å sette inn "normal" halvtimesfrekvens i den timen det i dag er avbrudd i ferjeruten på sambandet midt på dagen, mellom kl. 12 og 13. En hel times ventetid midt på dagen på E39 er svært lite ønskelig - og det å sette inn en vanlig halvtimes avgang her kan gjøres uten behov for ekstra materiell eller mannskap - altså omtrent uten kostnader utover drivstoffutgiftene. Med det vil man også ha økt den samlede kapasiteten i sambandet i årene 2016 og 2017 i påvente av 20-minuttsavganger.