Guri Melby (V): Vil statsråden ta initiativ til en gjennomgang av regelverket med sikte på å tillate forretningsmodeller basert på delingsøkonomien innenfor transportfeltet?
Begrunnelse
Delingsøkonomien lager nye forretningsmodeller som utfordrer samfunnet ift. blant annet transportlovgivning, skatteregler, arbeidstakeres rettigheter samt forbrukerrettigheter.
En person ble nylig frifunnet i Oslo tingrett for brudd på yrkestransportloven etter å ha fått ilagt en bot på kr. 9.600 kr for å ha kjørt for Uber. Politiet omtalte dette som pirattaxi. Den omstridte paragraf 4 i yrkestransportloven lyder som følger:
«Den som mot vederlag vil drive nasjonal eller internasjonal persontransport med motorvogn, må ha løyve. Det same gjeld den som utfører persontransport mot vederlag på liknande måte som drosje når tilbud om transport vert retta til ålmenta på offentlig plass.»
Oslo tingrett mente i følge dommen at det åta kjøreoppdrag via Uber-appen ikke er det samme som å tilby «transport til allmennheten på offentlig sted».
Retten skriver også i dommen at tjenesten UberPop ikke nødvendigvis er lovlig selv om sjåføren ble frifunnet.
En lignende sak har fått samme utfall i Stavanger tingrett, hvor 3 personer som kjørte for Haxi ble frifunnet. Det er også en taxi-app som medlemmer kan avtale samkjøring seg i mellom mot betaling.
De finnes en rekke samkjørings-apper på markedet.
Noen går under navnet «spontan samkjøring» som for eksempel Carma Carpooling og Hent Meg. Også i disse tjenestene kan man ta betalt i app-en for åta i mot ekstra passasjerer i bilen.
Teknologien går ofte foran lovverket, og det kan være behov for en gjennomgang av lovverket. Konkurransetilsynet har også tatt til ordet for en friere konkurranse innenfor taxi-området.