Kjell-Idar Juvik (A): Stortinget har innført strengere krav til utrusting av tunge kjøretøy over 3 500kg. Et av tiltakene har vert krav til vinterdekk både på bil og henger. Årets start på vinteren viser at det fortsatt er et stort problem med stengte veier og utforkjøringer på grunn av at vogntog ikke har vert rustet for forholdene. En av årsakene er dårlige dekk.
Er det slik at dagens krav til vinterdekk ikke holder mål, og at man må få på plass nye krav?
Begrunnelse
Det blir stadig flere trailere på våre veier, og selv om det er innført strengere krav- til kjøretøy, dekkutrusting, kjetting og økt kontroller, så er det daglig trailere som står fast eller på annen måte stenger veiene. Det er mange årsaker til at dette skjer, og et av dem er dårlige dekk. Vi ser at dekkleverandører merker dekk med M+S symbol som ikke er egnet til vinterkjøring. Derfor haster det med å få på plass strengere krav til vinterdekk. I NLF magasinet nr. 7 kan man lese om at mange av dekkprodusentene preger nå nesten alle dekkene sine med M+S uten at dette er vinterdekk.
Strengere Krav til dekk vil være et tiltak for å bedre situasjon, men det er også viktig at man får på plass krav til sjåfører, strammer inn på kabotasjekjøring, og jobber mot sosial dumping i bransjen. Man bør også ta opp til vurdering om man skal forby to-akslet trekkere på Norske vinterveier/fjelloverganger.