Kjersti Toppe (Sp): Vil helse- og omsorgsministeren ta initiativ til at fysisk aktivitet som forebygging og behandling gis en betydelig større plass i legeutdanningen enn det har i dag?
Begrunnelse
Medisinstudenter ved Universitetet i Bergen sier i BT 26. april 2016 at de generelt lærer lite om fysisk aktivitet og effektene det kan ha for forebygging og behandling av sykdommer. Aktivitet som medisin (ASM) har vært tema i paneldebatter arrangert av Norsk medisinstudentforening og Aktivitetsalliansen i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø i 2016 og alle plasser etterlyser studentene økt fokus på fysisk aktivitet i utdanningen.
Medisinstudentene i Oslo fremhever fem områder som bør inngå i undervisningen: 1) Effekten av fysisk aktivitet på helsen, forebygging og behandling, 2) Hvordan snakke med, veilede og følge opp pasienten, 3) Bruk av Aktivitetshåndboken (utarbeidet av Helsedirektoratet), 4) Hvordan ha oversikt over og velge aktuelle aktiviteter sammen med pasienten, 5)Samhandling med Frisklivssentraler og lokale tilbydere av fysisk aktivitet med kvalifisert oppfølging.
Effekten av fysisk aktivitet er godt dokumentert for en rekke lidelser. Norge har sluttet seg til Verdens helseorganisasjons mål om å redusere for tidlig død av ikke-smittsomme sykdommer (NCD) som hjerte- og karsykdommer, diabetes, kols og kreft med 25 prosent innen 2025. Blant de globale
ålene er: 10 prosent reduksjon av forekomst av utilstrekkelig fysisk aktivitet. Dersom Norge skal nå denne målsettingen er det nødvendig at helsearbeiderne er godt kvalifiserte og bevisste i å fremme fysisk aktivitet. For mange vanlige lidelser må fysisk aktivitet bli en like naturlig del av de verktøyene helsetjenesten har for forebygging og behandlingen, som medisiner.