Anders Tyvand (KrF): Vil statsråden vurdere å etablere en tilskuddsordning for å dekke merkostnader til flysikringstjenester for skole- og utdanningsvirksomhet?
Begrunnelse
Det fly-operative utdanningsmiljøet ved Sandefjord Lufthavn Torp er betydelig, og både Pilot Flyskole og European Helicopter Center (EHC) er Norges største innenfor sine respektive utdanningsfelt. Begge skolene er NOKUT-godkjente fagskoler, og samlet utdanningskapasitet utgjør om lag 150 studenter. Disse skolene utgjør en vesentlig andel av utdanningen av fly-operativt personell i Norge; en kompetanse det er et voksende behov for. Skolene utfører i så måte et svært viktig samfunnsoppdrag.
I utdanningen av piloter, er det behov for mengdetrening i start og landinger med fly og helikopter, og aktiviteten i og nær lufthavnen er i perioder stor. Avinor opplyser til Sandefjord lufthavn Torp at merkostnadene for småflyvirksomhet nå utgjør 6,1 millioner kroner, og at dette i all vesentlighet er knyttet til skolenes virksomhet.
Dersom flyskolene skal belastes fulle kostnader etter beregning av hvor mye ekstra denne virksomheten krever av ressurser, vil dette ligge langt over årskort-prisen ved de statlige flyplassene, og gi skolene svært krevende rammevilkår. Konkurrerende flyskoler i andre land, både i Skandinavia og i USA, opererer med helt andre rammevilkår. Risikoen for utflagging og tap av verdifulle kompetansemiljøer i Norge, vil derfor være overhengende.
NHO Luftfart har tidligere gitt innspill til Samferdselsdepartementet om å få på plass en ordning som sikrer at private flyskoler har rammevilkår for fortsatt drift også på ikke-statlige flyplasser, gjennom en tilskuddsordning for dekning av merkostnader til flysikringstjenester for skole- og utdanningsvirksomhet.