Anne Tingelstad Wøien (Sp): Hvordan mener statsråden vi skal forstå forskjellen mellom resultatene på vår egen nasjonale eksamen og PISA-resultatet fra 2015?
Begrunnelse
Professor Svein Sjøberg viser i Aftenposten 9.januar til at elever som ble omtalt som sinker da gikk ut skolen, nå feires som vinnere. Han viser til at statsministeren i sin nyttårstale til det norske folk sa at det gledet henne at Norge nå var bedre enn snittet i OECD i matematikk.
Men Sjøberg peker på et paradoks: De elevene statsministeren nå jublet for, er de samme som kunnskapsministeren var svært bekymret for i 2015. Det er de samme elevene som har levert PISA-resultatene over gjennomsnittet som gikk ut av grunnskolen i 2015. Da var derimot eksamenskarakterene i matematikk slett ikke bra. Det var faktisk så mange som 42 % som bare fikk karakteren 1 og 2.
Samtidig ser det altså ut til at de samme elevene klarte seg svært så godt i internasjonale tester i samme fag. Og nå er både statsminister og kunnskapsminister mer enn glade? Samtidig ser det ut til at en ønsker å understreke at det er Høyres skolepolitikk som har gjort susen. Det kom ikke fram da eksamensresultatene for de samme elevene var elendige.
PISA-resultatene for 2015 viser at vi i stor grad er tilbake der resultatene var i norsk skole i 2001 da vi fikk det første "PISA-sjokket". I tillegg har flere land kommet med i denne undersøkelsen.
Endret antall deltakere betyr at gjennomsnittet vil endre seg, selv om dette ikke kommuniseres utad. Her blir altså "over gjennomsnittet" brukt selv om resultatene viser at det ikke er signifikant forskjell fra 2001 som det står i PISA-rapporten.