Terje Aasland (A): I forbindelse med behandlingen av st. meld nr.25 (2015-2016)ble satsing på hydrogen i transportsektoren framhevet som en av fremtidens viktigste energibærere. Stortinget har i anmodningsvedtak for statsbudsjettet for 2016 og 2017 bedt Regjeringen at det i ny avtale og mandat for Enova, sikre støtte til etablering av et nettverk av hydrogenstasjoner i de største byene og korridorene mellom, og sørge for at de første stasjonene etableres i 2017.
Kan statsråden utdype oppfølging av stortingets vedtak?
Begrunnelse
Det er bred enighet om at Norge bør ta en sentral rolle innen utvikling og bruk av hydrogen i transport, industri, energiproduksjon og leverandørindustri. Energi og miljøkomiteen på Stortinget har i sine merknader til Energimeldingen (st. meld nr.25 (2015-2016))
understreket at hovedmålet for Norges hydrogensatsing skal være å bidra til utslippsreduksjoner innen transport og industri, og utvikle Norges rolle som eksportør av hydrogenteknologi og leverandørindustri. Videre at hydrogen kan bli en viktig alternativ energibærer innenfor transportsektoren og det bør legges til rette for infrastruktur som gjør det mulig åta hydrogen i bruk.
Energi og miljøkomiteen har i sine merknader til energimeldingen understreket viktigheten av at det etableres virkemidler i Enova for å sikre offentlig bidrag til første fase i utbyggingen av hydrogeninfrastruktur. Videre at det må legges et grunnlag for at offentlige støtteordninger bidrar til drivstofftilgang, og som kan øke etterspørselen etter hydrogen fram til en selvdrevet, kommersiell utvikling for hydrogen som drivstoff er på plass.
Flere steder arbeides med å sikre tidlig kommersiell innfasing av hydrogendrivstoff. Oslo og Akershus har vedtatt et felles politisk mål om at Oslo og Akershus-regionen skal være blant verdens ledende regioner for utprøving og tidlig bruk av hydrogen til transport, basert på fossilfri drivstoffproduksjon. Initiativet Oslo og Akershusregionen har tatt, er et viktig ledd i arbeidet fram mot utfasing av fossile drivstoff i transportsektoren, og dette er et viktig bidrag for raskere utbygging av hydrogenfyllestasjoner, også flere steder enn kun i Østlandsregionen.
Den 15.12.2016 undertegnet Olje- og energidepartementet og ENOVA en ny avtale for om forvaltningen av Energifondet for perioden 2017-2020. I denne avtalen framkommer det at Olje og energidepartementets styring av Enova skal skje på et overordnet nivå, i hovedsak gjennom avtalen. I tillegg skal det utarbeides årlige oppdragsbrev.
Under pkt. 8 om særlige vilkår på enkelte områder står det i avtalen at Enova skal bidra til utvikling av drivstoffinfrastruktur for utslippsfri land- og sjøtransport herunder el og hydrogen. I stortingets anmodningsvedtak har stortinget spesifikt bedt regjeringen i ny avtale og mandat for Enova sikre støtte til etablering av et nettverk av hydrogenstasjoner i de største byene og korridorene mellom, og sørge for at de første stasjonene etableres i 2017.