Sverre Myrli (A): Hva har skjedd i spørsmålet om stasjon på Ringeriksbanen ved Avtjerna ved Sollihøgda siden oppdragsbrev for planlegging av Ringeriksbanen og E16 Skaret-Hønefoss ble sendt i august 2015, hvordan og hvorfor har Bane NOR besluttet ikke å planlegge stasjon ved Avtjerna og akter samferdselsministeren å foreta seg noe slik at stasjon kan planlegges i tråd med det som hele tiden har vært intensjonene?
Begrunnelse
Helt fra de første tankene om å bygge Ringeriksbanen ble lansert har det vært jobbet ut i fra muligheten av å anlegge en stasjon ved Avtjerna ved Sollihøgda. Både kommunale, regionale og statlige myndigheter har forholdt seg til dette, og i området rundt Avtjerna/Sollihøgda planlegges det bygd 10 000 boliger. Denne storstilte boligbyggingen fordrer en god kollektivbetjening, noe det hele tiden har vært forutsatt at skulle skje med en stasjon på Ringeriksbanen. Med tilstøtende boligområder vil en stasjon i området Avtjerna/Sollihøgda kunne betjene så mange som 50 000 mennesker.
I forbindelse med at Jernbaneverket (nå Bane NOR) og Statens vegvesen i 2015 fikk i oppdrag å planlegge Ringeriksbanen og E16 Skaret-Hønefoss sendte Samferdselsdepartementet 30. august 2015 ut pressemelding der det blant annet het:
«En mindre del av strekningen fram til Sundvollen vil gå i dagen, og her vil det være mulig å anlegge stasjon ved Avtjerna i Bærum kommune.».
Før fristen for høringsuttalelser utløp i januar 2017 besluttet likevel Bane NOR at Ringeriksbanen skal gå i tunnel uten dagsone, og dermed vil det ikke være mulig å anlegge stasjon ved Avtjerna – i strid med hva Samferdselsdepartementet uttalte i 2015.