Karin Andersen (SV): Hva gjør regjeringen for å sikre at elever med utviklingshemming også får muligheter for yrkesfaglig utdanning i den videregående skolen?
Begrunnelse
Bakgrunn
Tilsynet med den videregående skolen i Rogaland avdekte i 2014 at elever med utviklingshemming systematisk ble tatt inn på studieforberedende utdanningsløp. Likestillings- og diskrimineringsombudet fastslo at praksisen var diskriminerende. Ut i fra svaret som kunnskapsministeren ga stortingsrepresentant Kirsti Bergstø den 02. 06.2016 og ut i fra andre tilbakemeldinger, synes inntaket til videregående skole å være kommet i samsvar med lovverket.
Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU) hevder at selv om elever med utviklingshemming tas inn på yrkesfaglige utdanningsløp, så kan innholdet i opplæringen være lite yrkesrettet. Elever som velger ulike yrkesfaglige utdanninger kan komme i samme gruppe, ha de samme lærerne og den samme undervisningen, uavhengig av utdanningsløp.
Det er heller ikke så enkelt for den videregående skolen å sikre en god yrkesopplæring for elevgruppen. De fleste elevene med utviklingshemming har fritak fra fagplanene, når de ikke har standardiserte opplæringsmål, så finnes heller ikke standardiserte lærebøker eller opplæringsplaner.
Hva elevene utdannes til, kan også være uklart for den videregående skolen.
I sitt doktorgradsarbeid gjennomgikk Stian Reinertsen arbeidsmarkedssituasjonen. Av 16 000 personer med utviklingshemming, hadde 59 personer ordinær jobb og 70 prosent var arbeidsledige, kunne en lese i Fontene den 17.08.2016. I en slik situasjon blir det naivt å tro at elevene selv kan finne læreplasser. Fylkeskommunen mangler virkemidler overfor arbeidsmarkedet. Nav kan ha et ansvar, men i følge NFU er det liten koordinering mellom den videregående skolen og arbeidslivet.
Det bør være unødvendig å påpeke at innholdet i den videregående skolen er viktig. Når arbeidslivet er slik at mennesker med utviklingshemming i all hovedsak ikke får innpass, så bør det være ekstra viktig å kvalifisere elevene best mulig til arbeidslivet. Når fylkeskommunen mangler virkemidlene og det mangler samarbeid mellom den videregående skolen og Nav, er det vanskelig å se hvordan forholdene skal kunne bli bedre.
Det er positivt at kunnskapsministeren har nedsatt «Ekspertgruppe for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging». Mandatet til ekspertgruppen inneholder mange viktige forhold, men yrkesopplæring og innholdet i den videregående opplæringen, synes dessverre å være glemt.