Else-May Norderhus (A): Er statsråden enig i beskrivelsen fra NewMind TellUs om at Visit Norway driver i konkurranse med private leverandører, hva er i så fall begrunnelse for dette og i hvilken grad og kan hun i så fall forsikre om at dette skjer på like vilkår?
Begrunnelse
Selskapet NewMind TellUs er ett av flere selskap som leverer websider og digitale publiseringsløsninger til reiselivet. Selskapet opplyser til oss at de ved flere anledninger har gått tapende ut av anbud på levering av slike tjenester, mens Innovasjon Norge / Visit Norway har vunnet konkurransen. Sørlandet og Geilo skal være eksempler på destinasjoner som har valgt Visit Norway fremfor bla New Mind TellUs.
VisitNorway.com er et viktig fellesgode for å promotere Norge som reisemål, og for reisende er det nyttig med lett tilgjengelig informasjon. Likevel er det fullt mulig å samle informasjon om arrangementer og opplevelser m.m. fra destinasjonsselskaper og andre relevante aktører, uten at alle disse er på samme publiseringsplattform. I Innovasjon Norges formålsparagraf kan man lese følgende:
«Vi kompletterer og er et korrektiv til markedet – ikke en konkurrent til de private aktørene.»