Ruth Grung (A): Staten har over flere år brukt flerfoldige millioner på utbygging av landstrømanlegg. Men det har vært gjort mindre for å få på plass insentiver og tiltak for at landstrømsanleggene blir tatt i bruk. Et effektivt tiltak vil være å pålegge nettleverandører å levere en lavere tariff til de som kan utnytte ledig kapasiteten i strømnettet.
Vil ministeren sørge for en forskrift som pålegger alle nettleverandører om å tilby en utkoblbar tariff på strømavtaler?
Begrunnelse
I dag er det en unntaksbestemmelse som åpner for at nettleverandører kan tilby en utkoblbar tariff på strømavtaler. Men den er avhengig av at nettleverandøren ønsker å tilby en slik ordning. Det gir ikke den forutsigbarhet som næringen trenger for å investere i ny miljøteknologi og er dårlig samfunnsnytte.
Seatrans har sammen med Norwegian Electric Systems utviklet en forretningsmessig bærekraftig modell basert på utkoblbar strømavtale tariffer, uten behov for offentlige subsidier. Ifølge beregninger vil NOx-fond støtte bidra til at ombyggingen vil være nedbetalt på 3 år.
Seatrans mener de vil redusere utslippene med 15-20 prosent med landstrøm og batteri.
Det avgjørende er at brukerne av havn får strøm til pris og betingelser som er konkurransedyktige med å produsere til generatorer om bord, fremfor å bruke dieseldrevne generatorer som er vanlig i dag når skip ligger til kai.
Løsninger er å bygge om skipene til plug-in hybrider med batterier om bord. Skipet får dermed strøm fra batteriet og ikke direkte fra landnettet. Med batteriløsning kan nettselskapet koble ut skipet på et øyeblikk i "peak"-perioder, uten at det går utover skipets drift. Investering vil være på ca. 4-5 mill.kr per skip. Plug-in hybridløsningen er utviklet i samarbeid med Norwegian Electric Systems. På landsiden kreves kun kabel og trommel med standard plugg.
For at Seatrans og andre rederier skal bygge om skipene, må de ha forutsigbare priser og betingelser.
Seatrans, Rederiforbundet og DNV GL har vært i møter med flere departement og Grønt kystfartsprogram der dette har blitt tatt opp.
I Oslo kan Hafslund Nett tilby landstrøm med ulike tariffer. I Bergen har havnen fått på plass en midlertidig avtale med BKK frem til 2019.
Rederier anløper en rekke havner med ulike nettleverandører og det er ønskelig med samme betingelser i alle havner.
Rederiforeningen har også tatt opp mva.-problematikken rundt landstrøm. Rederier som seiler i utenriksfart kan bunkre avgiftsfritt i utlandet, mens landstrøm som tas om bord på skip er mva.-belagt. Det gjør at diesel kan være opptil 50 % billigere for å produsere strømmen når skipet ligger til kai fremfor landstrøm.
Grønt Kystfartsprogram anslår at norsk innenriks skipsfart står for 4,1 Mill tonn CO2 utslipp i året, dvs. 9 % av landets klimagasser.