Skriftlig spørsmål fra Tellef Inge Mørland (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:344 (2017-2018)
Innlevert: 23.11.2017
Sendt: 23.11.2017
Besvart: 29.11.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Tellef Inge Mørland (A)

Spørsmål

Tellef Inge Mørland (A): Hva vil de konkrete konsekvensene for stoppmønsteret i forbindelse med konkurranseutsettelsen av Sørlandsbanen bli, og mener statsråden det vil være et tilfredsstillende tilbud til de reisende om man i ytterste konsekvens ender opp med en reduksjon til 1 stopp i Aust-Agder og 4 stopp i Vest-Agder på strekningen Oslo-Stavanger?

Begrunnelse

12.oktober sendte Jernbaneverket ut konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 1 Sør til de prekvalifiserte togselskapene. Trafikkpakke 1 omfatter Jærbanen, Arendalsbanen og fjerntogtilbudet på strekningen Oslo-Kristiansand-Stavanger.
I et dokument fra Jernbanedirektoratet med navn «Trafikkavtale Trafikkpakke 1» for disse strekningene, er stoppstrukturen i forbindelse med anbudene nevnt. Under punkt 2.2. Stoppmønster er følgende krav nevnt i 2.2.1 Leverandøren skal betjene følgende stasjoner / holdeplasser med alle fjerntog på Sørlandsbanen. For Agder gjelder dette Nelaug, Kristiansand, Marnardal, Storekvina og Sira.
I 2.2.2 står det imidlertid: Leverandøren kan, med bakgrunn i sin markedsinnsikt, legge til grunn et begrenset stoppmønster på følgende stasjoner / holdeplasser på Sørlandsbanen. For Agder gjelder dette: Gjerstad, Vegårshei, Vennesla, Nodeland, Breland, Audnedal, Snartemo og Gyland.
Hva konsekvensen av et begrenset stoppmønster er, står det i punkt 2.2.2 ikke nærmere beskrevet.
I beste fall skaper dette en uklarhet og usikkerhet som ikke viser seg å være reell, i verste fall kan dette tolkes som en rasering av stoppstrukturen på Sørlandsbanen, der særlig distriktene rammes og at bil istedenfor tog blir alternativet for flere i tiden fremover.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Jeg viser til min besvarelse 23. november på spørsmål nr. 291 fra stortingsrepresentant Terje Aasland. Det er ikke lagt opp til reduksjoner i antall stopp i forhold dagens ruteopplegg. Ny togoperatør skal fra trafikkstart til ruteendring desember 2020 betjene Sørlandsbanen med et rutetilbud og transportkapasitet i henhold til tilsvarende ruteplan som i dag. Togoperatøren må selv gjøre bestilling av ruteleier fra Bane NOR, etter de samme krav som gjelder i avtalen med NSB i dag. Det innebærer at togoperatøren har krav om å betjene alle stasjonene, men selv kan velge å tilpasse stoppstrukturen ved at enkelte tog kun stopper ved behov, eller at det er enkelte avganger som ikke stopper på alle stasjoner osv. Det er ikke snakk om at disse stasjonene ikke skal betjenes.
Jernbanedirektoratet har opplyst at de, på bakgrunn av at det er oppstått usikkerhet om tolkningen av formuleringene i konkurransegrunnlaget, vil gjøre en presisering og tydeliggjøring av kravene til betjening av stasjoner i en senere oppdatering av konkurransegrunnlaget.