Per Espen Stoknes (MDG): En rapport peker på feil og svakheter i konsekvensutredningen som lå til grunn for åpningen av Barentshavet sørøst. Basert på denne rapporten fremgår det at feil informasjon også ble gjengitt på side 25 i Meld. St. 36 (2012–2013). Den mest alvorlige feilen er at inntekter og kostnader ikke er diskontert. Denne feilen fører til at forventet nettoinntekt fra Barentshavet overdrives med 160 % (280 istedenfor 109 mrd.).
Mener statsråden at Stortinget har blitt feilinformert da Barentshavet sørøst ble åpnet?
Begrunnelse
Rapporten «Petroleumsvirksomhet i Barentshavet sørøst – om klima, økonomi og sysselsetting» er skrevet av seniorforsker i SSB Mads Greaker og professor ved Handelshøyskolen NMBU Knut Einar Rosendahl. Rapporten peker på mange feil og svakheter i konsekvensutredningen som lå til grunn for åpningen av Barentshavet sørøst. Det mest alvorlige er at diskontering (nåverdiberegning) er ikke gjennomført, noe som resulterer i at anslagene for inntjening blir urealistisk høye. Udiskonterte tall på henholdsvis 280 milliarder (høyt scenario) og 50 milliarder (lavt scenario) oppgis som økonomiske hovedtall (s.25) i åpningsmeldingen som ble forelagt Stortinget og som dermed la grunnlaget for Stortingets beslutning. Diskontering av inntekter og kostnader reduserer netto kontantstrøm fra 280 milliarder kroner til 109 milliarder kroner i høyt scenario, og fra 50 milliarder kroner til 19 milliarder kroner i Lavt scenario (nåverdi 2017, med 4 prosent realrente). Rosendahl og Greaker understreket at;
«Nåverdiberegning er derfor både essensielt og elementært i enhver økonomisk analyse av langsiktige prosjekter. Nåverdiberegning er spesielt viktig i dette tilfellet fordi kostnadene i stor grad kommer mange år før inntektene. Dermed blir spesielt inntektene overvurdert når man ikke diskonterer. I verste fall kan en positiv udiskontert «netto kontantstrøm» ha negativ nåverdi.»
OEDs fremgangsmåte er således i strid med Finansdepartementets veileder for samfunnsøkonomisk analyse. https://dfo.no/filer/Fagomr%C3%A5der/Utredninger/Veileder-i-samfunns%C3%B8konomiske-analyser.pdf. Fremgangsmåten fremstår enda mer kritikkverdig i lys av at OED i sin retningslinjer legger til grunn en diskonteringsrente på hele 7 prosent som grunnlag for f.eks. utarbeidelse av PUDer (Plan for utbygging og drift). Hvis beregningene i stortingsmeldingen hadde blitt diskontert i henhold til disse retningslinjene ville netto kontantstrøm blitt redusert til henholdsvis 52 milliarder i «høyt scenario» og 6 milliarder i «lavt scenario.»
Rapporten trekker også frem flere andre alvorlige feil og svakheter ved konsekvensutredningen av åpningsprosessen av Barentshavet sørøst. Her er noen av dem;
-Samfunnsøkonomiske kostnader ved CO2-utslipp knyttet til aktiviteten ikke er tatt med
-Konsekvensutredningen ble utført i 2012-13, dvs. før det kraftige oljeprisfallet i 2014, og la derfor til grunn relativt høye olje- og gasspriser (nær 120 dollar per fat olje). Konsekvensutredningen utgjør dermed et svært utdatert grunnlag for beslutninger om f.eks. tildeling av nye letelisenser i 23 konsesjonsrunde ettersom oljeprisen nå er langt lavere.
-Det er foretatt dobbeltelling av verdiskapningseffekter i Konsekvensutredningen, når det hevdes at Statistisk sentralbyrås (SSB) anslag kommer i tillegg til ODs anslag.
-Overdrevne sysselsettingseffekter
I tillegg ble det i den samme prosessen gjort en regnefeil som gjorde at det i konsekvensutredningen ble oppgitt over 130 milliarder kroner mer i anslåtte bruttoinntekter fra Barentshavet sørøst enn det reelle tallet, noe som tilsvarer en dobling av de egentlige anslagene.