Nina Sandberg (A): Hva vil statsråden gjøre for å hindre flere ulykker i Oslofjordtunnelen?
Begrunnelse
17. januar skjedde det beklageligvis igjen en alvorlig ulykke i Oslofjord tunnelen, denne gangen en dødsulykke. Ulykkesfrekvensen i denne undersjøiske tunnelen er ikke spesielt høy, men alvorlighetsgraden er høy.
I 2016 var Oslofjordtunnelen ifølge Akershus Amtstidende stengt annenhver dag på grunn av uhell, ulykker, brann, tunge kjøretøy med stans, og annet. Våren 2017 var tunnelen stengt i flere uker, og måtte gjennom omfattende reparasjoner på grunn av skader etter brann i en lastebil.
Statens vegvesen har anbefalt bro over Oslofjorden, men Stortinget har vedtatt midler til to tunnelløp i Nasjonal Transportplan. I handlingsprogrammet for 2018–2023 for Statens vegvesen står det at det fortsatt er usikkert om det blir bro eller tunnel, men i følge politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet legges det til grunn bygging av nytt tunnelløp (Amta 27. november 2017).
Riksrevisjonens undersøkelse av særlig risikoutsatte tunneler har begrunnet en anbefaling til Samferdselsdepartementet om å besørge at Vegdirektoratet bidrar til en systematisk trygghetsforvaltning.
Oslofjordtunnelen er lang, har bratt stigning, er svært trafikkert, også av tyngre vogntog.
Disse risikofaktorene tilsier at sikkerheten må tas på høyeste alvor. Selv om Samferdselsdepartementet har sagt de skal følge opp Riksrevisjonens anbefalinger, trengs i dette tilfelle konkrete, effektiv, forebyggende handling.
I påvente av et ekstra tunnelløp, eventuelt bro, må det gjøres sikringstiltak før det skjer enda flere ulykker.