Skriftlig spørsmål fra Stein Erik Lauvås (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:822 (2017-2018)
Innlevert: 31.01.2018
Sendt: 31.01.2018
Besvart: 09.02.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Stein Erik Lauvås (A)

Spørsmål

Stein Erik Lauvås (A): Hvilke grep vil statsråden ta for å rette opp i disse problemene slik at Østfoldbanen sine passasjerer kan ivaretas på lik linje med øvrige passasjerer?

Begrunnelse

I Aftenposten 31. januar 2018 kan vi lese at Bane Nor helt bevisst velger å prioritere vekk trafikk på Østfoldbanen når det oppstår problemer med togavviklingen ved Oslo S. Bane Nor velger å prioritere Vestfold, Drammen og Kongsbergtogene. I samme artikkel kan vi lese at informasjonsflyten ut til passasjerene svikter.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Det er ikke riktig at Østfoldbanen blir systematisk nedprioritert, slik avisartikkelen Lauvås refererer til gir inntrykk av. Jeg er derfor glad Lauvås tar opp dette spørsmålet. Det gir meg en mulighet til å rydde opp i misforståelsen om hvordan Bane NOR prioriterer mellom togavganger når det oppstår avvik. Når det skjer avvik, må Bane NOR i noen tilfeller innstille avganger. Bane NOR og togselskapene har i fellesskap definert hvilke tog som skal innstilles ved ulike avvikssituasjoner, slik at de togene som faktisk kjører blir minst mulig berørt. På denne måten kommer flest mulig passasjerer fram med minst mulig forsinkelser.
Ordningen med forhåndsdefinerte planer for toggangen ved avvik kalles aksjonskort. Ordningen med aksjonskort gir etter Bane NORs og togselskapenes oppfatning det beste alternative tilbudet for de reisende når det oppstår store driftsavvik. Bane NOR opplyser at rendyrkingen av aksjonskort kan føre til at enkelte togavganger innstilles helt eller delvis, men at punktligheten på de togene som faktisk kjører er mye bedre. Dette medfører også at ordinær togdrift normaliseres raskere, ved at togavganger innstilles under avvikssituasjonen.
Jeg ønsker også å gjøre oppmerksom på at avisartikkelen Lauvås viser til kun gir et eksempel på hvordan og hvorfor en prioritering mellom togavganger kan og bør gjennomføres. Eksemplet illustrerer hvordan Bane NOR prioriterer, dersom det oppstår et driftsavvik i Oslotunnelen som fører til at kun ett av sporene kan benyttes. I et slikt tilfelle er det ikke plass til alle togene gjennom tunnelen. For å ivareta de reisende på best mulig måte, kjøres ikke alle togene gjennom Oslotunnelen. Dette påvirker flere toglinjer og ikke bare togene på Østfoldbanen. Eksempelet gjelder helt konkret driftsavvik som medfører enkeltsporet drift på strekningen mellom Oslo S og Skøyen. Da snur togene som trafikkerer Ski–Skøyen og Moss–Stabekk på Oslo S. På Oslo S kan passasjerene få overgang til et tog som går gjennom tunnelen.
Det er selvsagt mye bedre med et direktetog enn å måtte stige om til et nytt tog på Oslo S, og det er ikke en ønskelig situasjon at det oppstår avvik. Når avvikssituasjoner likevel inntreffer, mener jeg likevel det er riktig å velge alternativ som er til det beste for de reisende. Når det er enkeltsporet drift mellom Oslo S og Skøyen, har de reisende fra Østfoldbanen i utgangspunktet det samme togtilbudet gjennom Oslotunellen som andre reisende, selv om de må bytte tog på Oslo S. På denne måten opprettholdes togtrafikk uten forsinkelser på ytterstrekningene, inkludert Østfoldbanen, samt at returnerende avganger til Østfoldbanen kjøres fra Oslo S i rute. Ved driftsforstyrrelser på selve Østfoldbanen følges et eget opplegg for Østfoldbanen, på samme måte som på øvrige strekninger.
Når det gjelder svakheter i informasjonsflyten til passasjerene, har Bane NOR orientert Samferdselsdepartementet om at foretaket i perioder har hatt problemer med å gi fullverdig informasjon ved avvik. Dette skyldes at Bane NOR er midt i en innføringsperiode av nytt informasjonssystem. Bane NOR må oppdatere det gamle manuelle systemet på noen få stasjoner, samtidig som det nye systemet benyttes. Implementeringen er i sluttfasen, og Bane NOR mener informasjonsflyten vil bli god når nytt system er ferdig testet og i full drift.