Skriftlig spørsmål fra Willfred Nordlund (Sp) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:882 (2017-2018)
Innlevert: 06.02.2018
Sendt: 07.02.2018
Besvart: 19.02.2018 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Willfred Nordlund (Sp)

Spørsmål

Willfred Nordlund (Sp): Hva vil statsråden gjøre for å sikre kompenserende tiltak for Kystvakten og eventuelt hvilke kompenserende tiltak ser statsråden på som mest aktuelle å sette inn på kort og lang sikt på bakgrunn av manglende helikopterkapasitet og kan Stortinget forvente å få en avklaring på fremdriftsplan for å sikre Kystvakten helikopterkapasitet til Kystvakta før sommeren?

Begrunnelse

Regjeringen gjorde det i Prop. 2 S (2017 - 2018) det klart at den ønsket å holde fast på sin beslutning om å fjerne Hærens dedikerte helikopterstøtte i Nord, mens skrev at «den totale helikopterkapasiteten i Nord-Norge vil øke med innføring av NH90-helikoptre og AW101 redningshelikoptre».
Kystvakten har behov for helikopter, spesielt med tanke på myndighetsutøvelse, herunder særlig fiskerioppsyn. Helikopteret bidrar med overvåkning og transport. Forsvarssjefen viser i brev til departementet forrige uke at man forventer en leveranse på 2100 timer fra NH90 samlet. Dette er kun ca. 60 % av behovet til Kystvakten slik det vurderes.
Aldrimer.no skrev 26. januar i år at «Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen varsler at regjeringen vil «gjøre noe» med NH-90-skandalen innen kort tid.

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Jeg viser til brev fra Stortingets president av 7. februar 2018 med spørsmål fra stortings-representant Willfred Nordlund om kompenserende tiltak på kort og lang sikt til Kystvakten på bakgrunn av manglende helikopterkapasitet, videre om Stortinget kan forvente en avklaring om fremdriftsplan som sikrer helikopterkapasitet til Kystvakten før sommeren.
Vi skal finne løsninger som gjør at Forsvaret kan levere på det nivået som er forutsatt i langtidsplanen for Forsvaret. Langtidsplanen legger opp til at NH90-helikoptrene skal være operativ på Kystvakten i 2022 med en gradvis oppbygging i perioden. Når NH90-helikoptrene går over i en fase med normal drift, kan vi konkludere med hvor mange flytimer det er hensiktsmessig å få ut av de 14 helikoptrene vi skal ha.
På kort sikt er det viktig å sikre at NH90-helikoptrene får en forbedret teknisk tilgjengelighet for operativ bruk i Forsvaret. Det kan bety økt bruk av eksterne leverandører til å gjennomføre vedlikehold, i tillegg til tiltak internt i Forsvaret og Forsvarsmateriell for sikre bedre utnyttelse av den kapasiteten som Forsvaret har tilgjengelig. Dette er tiltak som må vurderes og iverksettes allerede i første halvår 2018. I tillegg må vi vurdere forsvarssjefens anbefaling om sivil innleie av helikopter til Kystvakten dersom det ikke er mulig å oppfylle ambisjonsnivået i gjeldende langtidsplan med de NH90-helikoptrene som Norge skal motta.
De langsiktige løsningene som skal sikre at behovet for helikopterkapasitet til fregattene og Kystvakten møtes også i fremtiden, må bygge på solide fakta. Det er behov for å gjennomføre ytterligere analyser for skaffe til veie et nødvendig beslutningsgrunnlag for å sikre gode og kostnadseffektive løsninger.