Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:954 (2017-2018)
Innlevert: 14.02.2018
Sendt: 14.02.2018
Besvart: 21.02.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Hvordan ser samferdselsministeren på en utvidelse av bompengeinnkrevingstiden ved fergeavløsningsprosjekt, slik at den blir lik endringen i fergeavløsningsperioden med inntil 40 år?

Begrunnelse

Stortinget har vedtatt å legge til grunn inntil 40 år med fergeavløsning for fylkesvegferger, jf. Innst. 375 S (2014-2015). Selv om ordningen kan gjelde for inntil 40 år, skal det likevel ikke kompenseres for mer enn totalkostnaden for prosjektet.
Et fergesamband vil alltid utløse kostnader til fergebillett for de reisende.
Flere ferjeavløsningsprosjekt beregner bompengeinnkreving for å kunne realiseres. Denne skal med dagens regler ikke kunne kreves inn for lengre tid enn 15 år. 40 års bompengeinnkreving vil være langt bedre å foretrekke enn fergebillett til evig tid.
En samordning av ferjeavløsning og bompenger med forlenget innkrevingstid for bompenger vil for eksempel kunne realisere et ferjefritt samband over Todalsfjorden.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Som representanten Leirtrø viser til, legges det normalt til grunn en innkrevingsperiode på inntil 15 år for bompengeprosjekter. For flere ferjeavløsningsprosjekter er det imidlertid lagt til grunn inntil 20 års innkrevingsperiode. Begrunnelsen for dette har nettopp vært at for ferjeavløsningsprosjekter er alternativet å betale ferjebillett så lenge ferjesambandet opprettholdes. La meg i den anledning minne representanten Leitrøen om at hennes partifeller i forrige stortingsperioden i en del debatter om finansiering av E18 gjennom Vestfold, var sterkt kritisk til å utvide finansieringstiden fra 15 til kanskje 20 år.
Argumentene som da ble brukt kan også brukes vedrørende tidslengde for nedbetaling av fergeavløsningsprosjekt:

- Bompengebidraget til ferjeavløsningsprosjekter – og andre enkeltprosjekter – finansieres gjennom låneopptak. Dersom nedbetalingsperioden for lånet øker, vil rentekostnadene øke.
- Det er knyttet usikkerhet til de forutsetninger som legges til grunn i finansieringsberegningene for et bompengeprosjekt. Denne usikkerheten blir høyrere dess lenger fram i tid en kommer. Forlenget innkrevingsperiode kan øke bompengeselskapets risiko, noe som kan føre til dårligere rentebetingelser.