Skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til helseministeren

Dokument nr. 15:1238 (2017-2018)
Innlevert: 23.03.2018
Sendt: 23.03.2018
Besvart: 10.04.2018 av helseminister Bent Høie

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Kan statsråden garantere for beredskapen for liv og helse i Nord-Norge i påsken og videre utover våren, og vil statsråden med bakgrunn i ambulansefly- krisen i Nord-Norge avslutte praksisen med anbud for en så kritisk infrastruktur for sikkerhet og beredskap som luftambulansen er?

Begrunnelse

Ifølge NRK 22. mars har to av ti ambulanseflypiloter den siste måneden ikke kunnet fly, enten har de vært syke eller har sluttet.
Sjef ved Akuttmedisinsk klinikk ved UNN i Tromsø sier i følge NRK: – Det er ikke tvil om at luftambulansetjenesten i Nord-Norge er svekket. Det er dårligere beredskap helg og natt, og svekket kapasitet på dagtid. ( ) Totalt sett er dette en veldig krevende situasjon. Hittil har vi ikke opplevd at liv og helse har stått på spill, men vi opplever at beredskapen er på strekk.
NRK oppgir at kombinasjon av sykdom og at piloter har sluttet hos operatøren Lufttransport skaper pilotmangelen. Fordi Lufttransport tapte kampen om ny kontrakt fra sommeren 2019, har flygere valgt å søke seg bort. NRK oppgir at det til sammen har manglet innpå 20 piloter i vinter.
Spørsmålsstilleren registrerer at Helse Nord ikke kommenterer saken i NRK og at administrerende direktør i Lufttransport sier de holder på med å erstatte ti piloter som har valgt å slutte hos dem.
Men det tar tid å få dem flygeklare.
Spørsmålsstilleren mener den svekkede beredskapen i Nord Norge nå er så alvorlig at det må igangsettes strakstiltak, inntil permanente løsninger er på plass. Anbudspraksisen utsetter beredskapen for kritisk sårbarhet i overgangsperioder og dette er ikke forsvarlig. Spørsmålsstilleren viser til at Akuttutvalget også pekte på offentlig drift av luftambulansetjenesten. Luftambulansetjenesten er en så viktig del av beredskapen at den ikke kan settes i spill slik det nå er gjort i Nord Norge.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: I en kort periode før påske var det utfordringer med å holde ambulansefly i beredskap i Nord-Norge. Dette skyldtes pilotmangel i operatørselskapet Lufttransport AS. Årsakene til dette er flere. Som representanten Toppe viser til har noen piloter sluttet og noe skyldtes sykdom. Men på samme tid har flere piloter blitt ansatt. De nye pilotene trenger opplæring som må gis av erfarne piloter. I en overgangsfase kan det da bli utfordringer med kapasiteten når opplæringen sammenfaller med sykdom og andre forhold.
Operatørbytter av luftambulansetjenester er krevende. Ved overgang fra en operatør til en annen vil det alltid være risiko for at kapasiteten i en overgangsfase blir lavere enn ved ordinær drift. Gode og forpliktende avtaler, og systematiske forberedelser, er viktig for å lykkes. Luftambulansetjenesten har derfor gitt nåværende og ny operatør klare føringer om tett samarbeid i overgangsfasen. Det er også etablert et eget innfasingsprosjekt hvor begge parter bidrar. Disse tiltakene skal bidra til å redusere risikoen for kapasitetsproblemer.
I Norge løses nær 98 pst. av alle syketransporter med bilambulanser. Luftambulanse-tjenestens 9 fly og 13 helikoptre løser om lag to pst. av oppdragene. Omtrent halvparten av alle oppdrag redningshelikoptrene utfører er luftambulanseoppdrag for luftambulansetjenesten. I tillegg har mange helseforetak ambulansebåter flere steder langs kysten. I situasjonen som oppsto før påske har de transportene som hastet mest blitt prioritert. Transporter med mindre hastegrad har blitt løst ved alternative transportmidler eller lengre ventetid.
Styret for Luftambulansen HF har informert meg om at de følger situasjonen løpende. Etter deres vurdering vil situasjonen forbedres utover våren etter hvert som nyansatte flygere har fått nødvendig opplæring.
Siden spørsmålet ble stilt har også Helse Nord RHF uttalt seg til media. De viser til at det er de som har ansvaret for at pasienter i regionen får hjelp, og at de har holdt seg løpende oppdatert om situasjonen. De viser videre til at de ikke har noen opplysninger om at liv eller helse har vært truet.