Kjersti Toppe (Sp): Kan statsråden garantere for beredskapen for liv og helse i Nord-Norge i påsken og videre utover våren, og vil statsråden med bakgrunn i ambulansefly- krisen i Nord-Norge avslutte praksisen med anbud for en så kritisk infrastruktur for sikkerhet og beredskap som luftambulansen er?
Begrunnelse
Ifølge NRK 22. mars har to av ti ambulanseflypiloter den siste måneden ikke kunnet fly, enten har de vært syke eller har sluttet.
Sjef ved Akuttmedisinsk klinikk ved UNN i Tromsø sier i følge NRK: – Det er ikke tvil om at luftambulansetjenesten i Nord-Norge er svekket. Det er dårligere beredskap helg og natt, og svekket kapasitet på dagtid. ( ) Totalt sett er dette en veldig krevende situasjon. Hittil har vi ikke opplevd at liv og helse har stått på spill, men vi opplever at beredskapen er på strekk.
NRK oppgir at kombinasjon av sykdom og at piloter har sluttet hos operatøren Lufttransport skaper pilotmangelen. Fordi Lufttransport tapte kampen om ny kontrakt fra sommeren 2019, har flygere valgt å søke seg bort. NRK oppgir at det til sammen har manglet innpå 20 piloter i vinter.
Spørsmålsstilleren registrerer at Helse Nord ikke kommenterer saken i NRK og at administrerende direktør i Lufttransport sier de holder på med å erstatte ti piloter som har valgt å slutte hos dem.
Men det tar tid å få dem flygeklare.
Spørsmålsstilleren mener den svekkede beredskapen i Nord Norge nå er så alvorlig at det må igangsettes strakstiltak, inntil permanente løsninger er på plass. Anbudspraksisen utsetter beredskapen for kritisk sårbarhet i overgangsperioder og dette er ikke forsvarlig. Spørsmålsstilleren viser til at Akuttutvalget også pekte på offentlig drift av luftambulansetjenesten. Luftambulansetjenesten er en så viktig del av beredskapen at den ikke kan settes i spill slik det nå er gjort i Nord Norge.