Arne Nævra (SV): Byggestart av rv 23 Dagslett-Linnes har igjen blitt utsatt. Stor kostnadsøkning gjør at SVV jobber med å finne innsparingsmuligheter og alternative løsninger på veien, som etter hvert skal fram til E18.
Kan statsråden opplyse når disse utredningene er ferdige, og hvilke grep vil han ta for at en sterkt prøvet lokalbefolkning med stortrafikk gjennom boligveien, kan se en løsning, og kan han se på en ny finansiering av dette prosjektet, om mulig i kombinasjon med framskyndet tunnel via Viker til E18 i fellesprosjekt?
Begrunnelse
Dette er en svært gammel veisak som har ventet på en løsning i flere tiår. At Oslofjordforbindelsen og hovedåra gjennom Hurumhalvøya og i retning Drammen og dermed videre vestover og sørover skal ende i ei boliggate, er uakseptabelt. For lokalbefolkningen som har måttet leve med denne situasjonen begynner tålmodigheten å ta slutt.
Så seint som i statsbudsjettet for 2018, ble framdriften omtalt slik: "Det legges opp til anleggsstart i april 2018 mot tidligere forutsatt i august 2017, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2021. Av foreslåtte midler i 2018 forutsettes 280 mill. kr stilt til disposisjon av bompengeselskapet".
I utgangspunktet hadde prosjektet en kostnadsramme på 2,3 milliarder kroner (2017 kr). Etter nye kostnadsberegninger er sluttsummen økt til 3,2 milliarder kroner (2017 kr) ifølge beregninger fra SVV 5.1.18.
I forbindelse med detaljplanleggingen før byggestart, oppdaget Statens vegvesen at prosjektet ville bli adskillig dyrere enn opprinnelig planlagt.
Siste utsettelse av prosjektet skyldes betydelig økning av kostnadene for gjennomføring av prosjektet.
Dette skyldes følge Ingunn Foss, avdelingsdirektør i Statens vegvesen, flere ting. Blant annet har det kommet nye krav til både områdestabilisering, flomsikring og innen elktro.
Det opplyses på SVVs nettside at dette blant annet fører til at man må øke fundamenteringen både på vegen og på konstruksjonene. I tunnelen må det trolig sikres mer i tillegg til det som er planlagt.
Like før jul gjorde Statens vegvesen derfor et nytt kostnadsoverslag for å få oversikt over den totale kostnadsøkningen, samtidig som de også startet arbeidet med å se om det er mulig å finne alternative, billigere løsninger i prosjektet.
De har blant annet kommet fram til at om det brukes sprøytebetong i tunnelen i stedet for ferdige betonghvelv, kan det spares en god del penger. Det kan også reduseres antall spenn på brua på Dagslett og velge et enklere design på gangbrua, blir det opplyst. Dette uten at noe går ut over sikkerheten.
Vi er kjent med at Statens veivesen jobber videre med ytterligere kostnadskutt.
En ny vending i saken er forslaget om en sammenhengende tunnel fra Dagslett over Viker og til påkopling av veien til E18. Flere partier har tatt til orde for Viker-alternativet av hensyn til dyrka mark og boligområder. Det store spørsmålet nå er kostnader ved et samlet prosjekt av Dagslett-Linnes og Linnes-E18. Om Staten stiller opp med sin del i dette, og lokale og sentrale myndigheter virkelig vil gjøre noe med problemet, vil denne siste delen kunne sees i sammenheng med den første delen (Dagslett-Linnes) og framskyndes som følge av den nye situasjonen med økte kostnadsoverslag i første del.