Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1351 (2017-2018)
Innlevert: 16.04.2018
Sendt: 16.04.2018
Besvart: 24.04.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): Byggestart av rv 23 Dagslett-Linnes har igjen blitt utsatt. Stor kostnadsøkning gjør at SVV jobber med å finne innsparingsmuligheter og alternative løsninger på veien, som etter hvert skal fram til E18.
Kan statsråden opplyse når disse utredningene er ferdige, og hvilke grep vil han ta for at en sterkt prøvet lokalbefolkning med stortrafikk gjennom boligveien, kan se en løsning, og kan han se på en ny finansiering av dette prosjektet, om mulig i kombinasjon med framskyndet tunnel via Viker til E18 i fellesprosjekt?

Begrunnelse

Dette er en svært gammel veisak som har ventet på en løsning i flere tiår. At Oslofjordforbindelsen og hovedåra gjennom Hurumhalvøya og i retning Drammen og dermed videre vestover og sørover skal ende i ei boliggate, er uakseptabelt. For lokalbefolkningen som har måttet leve med denne situasjonen begynner tålmodigheten å ta slutt.
Så seint som i statsbudsjettet for 2018, ble framdriften omtalt slik: "Det legges opp til anleggsstart i april 2018 mot tidligere forutsatt i august 2017, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2021. Av foreslåtte midler i 2018 forutsettes 280 mill. kr stilt til disposisjon av bompengeselskapet".
I utgangspunktet hadde prosjektet en kostnadsramme på 2,3 milliarder kroner (2017 kr). Etter nye kostnadsberegninger er sluttsummen økt til 3,2 milliarder kroner (2017 kr) ifølge beregninger fra SVV 5.1.18.
I forbindelse med detaljplanleggingen før byggestart, oppdaget Statens vegvesen at prosjektet ville bli adskillig dyrere enn opprinnelig planlagt.
Siste utsettelse av prosjektet skyldes betydelig økning av kostnadene for gjennomføring av prosjektet.
Dette skyldes følge Ingunn Foss, avdelingsdirektør i Statens vegvesen, flere ting. Blant annet har det kommet nye krav til både områdestabilisering, flomsikring og innen elktro.
Det opplyses på SVVs nettside at dette blant annet fører til at man må øke fundamenteringen både på vegen og på konstruksjonene. I tunnelen må det trolig sikres mer i tillegg til det som er planlagt.
Like før jul gjorde Statens vegvesen derfor et nytt kostnadsoverslag for å få oversikt over den totale kostnadsøkningen, samtidig som de også startet arbeidet med å se om det er mulig å finne alternative, billigere løsninger i prosjektet.
De har blant annet kommet fram til at om det brukes sprøytebetong i tunnelen i stedet for ferdige betonghvelv, kan det spares en god del penger. Det kan også reduseres antall spenn på brua på Dagslett og velge et enklere design på gangbrua, blir det opplyst. Dette uten at noe går ut over sikkerheten.
Vi er kjent med at Statens veivesen jobber videre med ytterligere kostnadskutt.
En ny vending i saken er forslaget om en sammenhengende tunnel fra Dagslett over Viker og til påkopling av veien til E18. Flere partier har tatt til orde for Viker-alternativet av hensyn til dyrka mark og boligområder. Det store spørsmålet nå er kostnader ved et samlet prosjekt av Dagslett-Linnes og Linnes-E18. Om Staten stiller opp med sin del i dette, og lokale og sentrale myndigheter virkelig vil gjøre noe med problemet, vil denne siste delen kunne sees i sammenheng med den første delen (Dagslett-Linnes) og framskyndes som følge av den nye situasjonen med økte kostnadsoverslag i første del.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Prosjektet Riksvei 23 Dagslett – Linnes er et firefelts veiprosjekt i Lier. Prosjektet vil gi grunnlag for betydelig økt kapasitet på vegnettet, legge til rett for økt trafikksikkerhet og høyere fart. Det er viktig for utvikling av både lokalmiljøet og gjennomgangstrafikk på rv23 mellom E18 og E6. Rv 23 er dermed ikke et prosjekt som gjennomføres isolert, men er en del av en større løsning.
Jeg merker meg at representanten Nævra påpeker at prosjektet har vært diskutert i mange tiår. Jeg er derfor glad for at dagens regjering nå skal finne løsninger slik at det faktisk realiseres. Reguleringsplan for rv 23 Dagslett – Linnes ble vedtatt av Røyken og Lier kommuner i juni 2013. Prop. 146 S (2014-2015) om utbygging og finansiering av prosjektet
ble behandlet og vedtatt av Stortinget 12. november 2015. Styringsrammen for
prosjektet er fastsatt til 2 070 mill. 2013-kr og kostnadsrammen til 2 300 mill.
2013-kr. Omregnet til 2017-prisnivå blir styringsrammen 2 274 mill. kr og
kostnadsrammen 2 526 mill. kr.
Statens vegvesen Region sør varslet i oktober 2017 om økning av prosjektkostnadene på bakgrunn av oppdaterte kostnadsoverslag på vel 900 mill. kr i forhold til fastsatt styringsramme. Kostnadsøkningen er blant annet knyttet til krevende grunnforhold og dertil økt omfang av fundamentering på strekningen. Dette er informasjon som kommer blant annet som følge av gjennomførte grunnboringer, som er veldig viktig for å sikre at prosjekt ikke møter overraskelser når bygging er igangsatt.
På bakgrunn av varslene om økning i prosjektkostnaden høsten 2017 har Statens vegvesen gjort en intern kvalitetskontroll av kostnadsanslaget og gjennomgått prosjektet for å vurdere endringer i standardvalg og tekniske løsninger slik at man kan få til kostnadsnivået ned. Dette er gjort gjennom bruk av en ekspertgruppe i Statens vegvesen, i tråd med Samferdselsdepartementets brev av 17. august 2017 om intern kvalitetssikring og bruk av ekspertgrupper i prosjekter som har hatt vesentlige kostnadsøkninger.
Videre har Statens vegvesen gjort en vurdering av hvordan ulike beslutningsalternativer for rv 23 Dagslett - Linnes vil påvirke nabostrekningen rv 23 Linnes – E18 som er under planlegging. Status for dette arbeidet er at Statens vegvesen arbeider med kommunedelplan med konsekvensutredning for rv 23 Linnes - E18 på grunnlag av planprogram fastsatt høsten 2017. Trasevurderingene omfatter store deler av strekningen Dagslett – Linnes pga. at Vikerlinja er tatt inn i planprogrammet.
Jeg er opptatt av at vi skal ha god fremdrift og finne løsninger i saken. Jeg har hatt møter med både Statens Vegvesen og med lokale ordførere/fylkeskommunen om utfordringer og ulike muligheter. Samferdselsdepartementet vurderer videre framdrift for prosjektet og vil komme tilbake til Stortinget med denne saken før sommeren.