Fredric Holen Bjørdal (A): Tillitsvalde i Tekna Rolls Royce Marine kan fortelje om at det er vanskeleg å få støtte til større og meir omfattande prosjekt som skapar innovasjon på systemnivå. Vidare at det er vanskeleg å få støtte som stor bedrift.
Kva er statsråden si vurdering av dette, og vil han eventuelt gjere noko for å betre situasjonen?
Begrunnelse
Noreg skal vere ein verdsleiande havnasjon. Då må vi også ha rammevilkår og ordningar som lever opp til denne ambisjonen.
I eit brev til Mørebenken på Stortinget skriv dei Tekna-tillitsvalde for ei av våre viktige bedrifter i havnæringane, Rolls Royce Marine, blant anna følgjande:
«Vi har en svært god dialog med medarbeiderne i Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova – og setter stor pris på arbeidet som blir gjort i de ulike programmene disse forvalter. Samtidig mener vi at det norske virkemiddelapparatet ikke er godt nok tilrettelagt for støttemuligheter til store bedrifter, som Rolls-Royce Marine er et eksempel på. Vi har en kompleks forretningsstruktur med mange produktområder, noe som ofte kan være vanskelig å få synliggjort godt nok innenfor de rammene og føringene som blir gitt i utlysningsteksten. Rolls-Royce Marine har ved flere anledninger blitt oppfordret av rådgivere i Forskningsrådet til å søke om midler til større og sammensatte prosjekter. Samtidig kan det virke som om Forskningsrådet ikke er rigget til å kunne håndtere dette, og derfor tror vi at våre komplekse prosjektsøknader ikke oppnår den karaktersettingen de egentlig fortjener.
Vi mener også at tilgjengelige budsjett per utlysning ikke er tilpasset store prosjekter. Dermed går Norge glipp av store og viktige teknologiutviklingsprogrammer, som kunne ha sikret både arbeidsplasser, kompetanseheving og konkurransedyktighet. Innovasjon fra de store industriselskapene i Norge utgjør en vesentlig forskjell mht. antall arbeidsplasser, der også småbedrifter og gründerbedrifter tar del i veksten gjennom underleveranser. Vi savner at dette faktum også gjenspeiles i det offentlige støtteapparatet for nyskaping.”
Dei skriv også:
«• RRM er en systemleverandør, med stor kompleksitet i våre FoU-prosjekter. Vår utfordring, i motsetning til en komponentutvikler (som er typisk for en gründervirksomhet med et avgrenset teknologifelt), er å få visualisert innovasjonsgrad på systemnivå. Det er ofte innovasjonsgraden som blir framhevet som krav til resultat, og for våre systemer kan dette være krevende å synliggjøre på en enkel måte i et omfattende system. Det er gjerne enklere å synliggjøre innovasjonsgraden i en komponent eller enkeltprodukt. Allikevel er det ofte systemet som gir den vesentligste verdigevinsten, både i form av miljøeffekt, omsetning, eksport og ikke minst antall arbeidsplasser som kan bli involvert. Derfor bør større systemprosjekter bli gitt muligheten for en mer omfattende evalueringsprosess, gjennom løpende behandling av søknadene.»