Bjørnar Moxnes (R): Bane Nor har foreslått å bruke Østfoldbanen som erfaringsstrekning for å teste ut konkurranseutsetting av drift og vedlikehold.
Følger dette forsøket med Østfoldbanen direkte av jernbanereformen, og hvis ikke, hvor er dette hjemlet?
Begrunnelse
3. april i år fikk de ansatte beskjed om at konsernledelsen i Bane Nor vil bruke Østfoldbanen som erfaringsstrekning for å teste ut konkurranseutsetting av drift og vedlikehold. Dette kommer etter at Bane Nor, etter instrukser fra politisk ledelse i Samferdselsdepartementet, har igangsatt en konsekvensstudie for å vurdere mulighetene for å konkurranseutsette og privatisere den avdelingen som har det daglige vedlikeholdet av det norske jernbanenettet. Denne avdelingen har omtrent 2000 ansatte. Infrastrukturen på Østfoldbanen skal dermed utføres av et selskap utenfor Bane Nor etter en anbudsprosess. Ansatte i Bane Nor som i dag jobber med drift og vedlikehold på Østfoldbanen, vil bli ansatt i det selskapet som vinner konkurransen om kontrakten.
Forslaget om å konkurranseutsette Østfoldbanen er nå til drøfting i fagforeningene, før en endelig avgjørelse i saken tas i konsernstyret i Bane Nor i september.
Konkurranseutsetting av jernbanen ble vedtatt i 2015 uten konsekvensanalyse og uten økonomiske estimater. I EU-kommisjonens utredninger i forbindelse med Jernbanepakke IV, ble konsekvensene av liberalisering av jernbanesektoren listet opp. Kommisjonen antok at mer konkurranse på jernbanen gir økte utbytter for selskapene som er involvert, mens privatiseringen, eller konkurranseutsettingen som regjeringen liker å kalle det, fører til negative konsekvenser for arbeidsvilkårene. Økt konkurranse vil føre til færre faste ansettelser, skriver EU-kommisjonen. For de ansatte betyr konkurranseutsettinga at framtida blir usikker. De tekniske forutsetningene for å drive er de samme for alle. Det betyr at lønns- og arbeidsvilkår er omtrent de eneste selskapene kan konkurrere om. Det er dessuten uklart hvordan ansettelsesforholdene for de ansatte skal organiseres både i prøveperioden, og i det tilfelle at forsøket ikke lykkes. Østfoldbanen er i tillegg en strekning med stor pendlertrafikk, og det medfører stor risiko å teste ut akkurat denne strekningen. Jeg stiller derfor spørsmålstegn ved hvor dette forslaget er hjemlet.