Skriftlig spørsmål fra Tuva Moflag (A) til helseministeren

Dokument nr. 15:2143 (2017-2018)
Innlevert: 29.08.2018
Sendt: 29.08.2018
Besvart: 05.09.2018 av helseminister Bent Høie

Tuva Moflag (A)

Spørsmål

Tuva Moflag (A): Er statsråden enig i at kompliserte og hemmelige avtaler slik den som er inngått med Roche er til ulempe for den offentlige helsetjenesten, og hva vil i så fall helseministeren gjøre for å redusere omfanget av slike avtaler?

Begrunnelse

Bergens Tidende skriver 13. august om avtalen mellom de regionale helseforetakene og legemiddelselskapet Roche knyttet til den livsforlengende kreftmedisinen Perjeta. Avtalen er ifølge artikkelen utformet slik at sykehusene kjøper inn all medisinen som trengs til full pris. Hvert enkelt sykehus skal deretter kreve tilbakebetaling fra Roche for det som er brukt etter den 27. behandlingen. Sykehusene må selv holde oversikten over hva som er brukt. Refusjonskravet må fremmes innen fastsatte tidsfrister, hvis ikke blir kravet foreldet. Videre forteller artikkelen at det kun er et fåtall personer helt i toppen av helseforetaket som har hatt kunnskap om hvordan denne avtalen er utformet, mens de samme personene ikke har hatt oversikt over alle pasientene som mottok legemiddelet. Behandlende leger har ikke hatt innsyn i avtalen, noe som har medvirket til at helseforetakene har gått glipp av millionbeløp i refusjoner, i et foreløpig ukjent omfang.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Jeg viser til mitt svar på spørsmål nr. 2069 til skriftlig besvarelse:

"Bruk av rabattavtaler mellom det offentlige og legemiddelindustrien må håndteres innenfor de rammer som dagens lovverk setter. Dette ble bl.a. drøftet i Prop. 83 L (2015-2016) Endringer i legemiddelloven (refusjonskontrakter og rabatter). Offentleglova, forvaltningsloven og legemiddelloven regulerer i hvilken grad legemiddelpriser kan unntas offentlighet.
Jeg vil understreke at det er de regionale helseforetakene som må vurdere helt konkret hvilke rabatter som kan godtas i spesialisthelsetjenesten. Dette er en del av deres sørge for-ansvar, jf. spesialisthelsetjenesteloven § 2-1 a. De regionale helseforetakene vurderer innenfor de rammer dagens lovverk setter, hvilken informasjon det er aktuelt å unnta fra innsyn.
Det er også de regionale helseforetakene som må vurdere – innenfor lovgivningens rammer – om de skal innføre rutiner knyttet til åpenhet om legemiddelpriser og hva innholdet i slike rutiner eventuelt skal være. De regionale helseforetakene har ansvaret for å etablere gode rutiner for håndtering av konfidensiell prisinformasjon ute i tjenesten.
De regionale helseforetakene har nylig hatt på høring en rapport om Håndtering av enhetspriser for legemidler og prinsipper for rutiner for prisinformasjon. Jeg er kjent med at de regionale helseforetakene vil behandle denne rapporten til høsten."