Marit Knutsdatter Strand (Sp): Kompetansemiljøa innfor tradisjonsfaga er småe og fragmenterte. Innfor norsk folkeleg dans, drakt og tekstil finst likevel ressursar og kompetansemiljø som kan tilby utdanning og studiesamarbeid på universitets- og høgskulenivå. Desse miljøa har allereie lange og sterke tradisjonar for samarbeid med miljø i og utanfor Noreg, og har sidan tidleg på 2000-talet tilbydd undervising og etterutdanningskurs for svært mange studentar.
Korleis vil statsråden sikre fagleg kvalitet og ei stabil framtid for desse faga og utdanningane?
Begrunnelse
Sidan 2015 er ei rekke studietilbod lagt ned. Eitt av krava det er knytt utfordringar til er undervisingsplikt med detaljerte krav til kompetanse og omfang for tilsette ved samarbeidande universitet. I tillegg er kravet skjerpa for tilsette ved dei samarbeidande fagmiljøa eller organisasjonane. Nivået her skal halde tilsvarande nivå som ved universiteta, det vil seie 1. kompetanse tilsvarande doktorgrad eller høgare. Bakgrunnen for at tradisjonsmiljøa søkte samarbeid med universitetssektoren var nettopp for å bygge opp studietilbod med røter i dei norske kulturtradisjonane – og i fag som frå før ikkje eksisterte ved universiteta. Følgjeleg låg det inga forventning om at universiteta sjølve skulle tilby ein slik spisskompetanse. I staden var det kompetansen i småe og spreidde miljø, i Noreg og Skandinavia, som skulle sikre det faglege nivået på dei ulike tilboda. Til dømes «Drakt og samfunn», eit studietilbod skapt ved Norsk institutt for bunad og folkedrakt på Fagernes og som gjennom 20 år har vore eit vitskapleg studietilbod i samarbeid med ulike universitet og høgskular. Faget har vore populært og det har kopla kunnskap frå tradisjonsmiljøa med vitskapsfag som etnologi, sosiologi, historie og kunsthistorie. Som handverkskompetansen i dette faget er spreitt på mange, småe miljø, er også den vitskaplege kompetansen på drakt- og tekstilområdet nærast fråverande. Framtida for dette fagområdet ved universiteta i Noreg, kviler i dag på skuldrene til einskilde, eldre vitskaplege tilsette. Det einaste større fagmiljøet utanfor universitetssektoren på dette området, er Norsk institutt for bunad og folkedrakt, eit fagmiljø som har drive dokumentasjon på norsk draktkultur sidan 1940-talet. Med nye, skjerpa retningsliner fell småfaga ut. Universiteta manglar fyrstekompetanse, og greier heller ikkje kravet om undervisingsplikt i 20 % stilling. Dette trass i at studietilboda er populære, og at dei samarbeidande organisasjonane sjølve har sikra finansieringa. Både «Drakt og samfunn» og andre liknande studietilbod har sidan tidleg på 2000-talet rekruttert mellom 10 og 20 studentar per år. Eit anna døme på eit studietilbod med solid forankring i spreidde, men sterke fagmiljø er innføring i norsk folkeleg dans, eit samarbeid mellom Norsk senter for folkemusikk og folkedans og Studieforbundet kultur og tradisjon (m.a.). Lik som for «Drakt og samfunn» finst ikkje 1. kompetanse på dette området ved NTNU, som er studietilbydar.