Sveinung Stensland (H): Hva vil helseministeren gjøre for sikre at de som kontakter AMK alltid tas på alvor og får hjelp når de ringer?
Begrunnelse
AMK-sentralene er befolkningens viktigste kontaktpunkt ved medisinske kriser, store skader eller ulykker. Vi er alle avhengige av at denne beredskapen er på plass. En god oppfølging fra tjenesten er viktig for å sikre innbyggernes trygghet. Svikter det her, kan det bidra til lavere beredskap og lavere tillit mellom innbyggerne og helsetjenesten.
Fylkesmannen i Hordaland har gjennomført tilsyn med Helse Fonna HF, Haugesund sjukehus i mars 2018, og kom 9. oktober med sin rapport. Tilsynet omfatter gjennomgang av styringssystemet ved AMK-sentralen i Haugesund.
Knapp kapasitet og lite trening hos dem som betjener AMK-sentralen, øker risiko for svikt i håndtering av innkomne meldinger fra befolkningen.
Følgende avvik ble påvist: Det er uklart hvem som tar avgjørelser om praksis i enkelte faglige spørsmål. Knapp kapasitet, små stillingsprosenter og lite tid/trening som operatør gjør at risiko for svikt i vurdering og håndtering av innkomne meldinger fra befolkningen er stor. AMK-sentralen følger ikke alltid fastsatte rutiner for bruk av Norsk medisinsk indeks i samarbeid med andre relevante aktører i akuttkjeden eller ved utalarmering av ressurser. Ledelsen har ikke fulgt godt nok med på at praksis har vært i samsvar med de mål, forventninger og krav som er stilt til denne tjenesten.