Marit Knutsdatter Strand (Sp): Barnehager i hele landet står overfor store endringer, etter økte krav til pedagogtetthet og grunnbemanning i barnehager. Redusert lederstilling, vikarbruk og sammenslåing av barnehager og avdelinger skal gi inndekning i kommunebudsjett.
Hvilken sammenheng ser statsråden mellom endringene i krav til bemanning i barnehager og endringene som blir gjort i både private og kommunale barnehager rundt i landet, og hvordan kan finansieringssystemet for barnehager bedre ivareta mangfoldet av barnehager?
Begrunnelse
Viser til Innst. 51 S (2018-2019) der Stortinget ber regjeringen gjennomgå finansieringssystemet for private og kommunale barnehager med sikte på å ivareta de små og ideelle barnehagene og en mangfoldig barnehagesektor.
Viser også til flere anmodningsvedtak under behandlingen av Prop. 67 L (2017-2018) som tar for seg problemstillingen.
Hittil i 2018 har kommunene vært nødt til å justere opp tilskuddssatsene til private barnehager for 2019 med 27 mill. kr. Dette er en konsekvens av uriktige tilskuddsberegninger og påfølgende ressurskrevende klageprosesser. Finansieringssystemet skaper konflikt flere steder.
Noen eksempler: Fauske kommune vurderer å utsette pedagognormen. Halden kommune vurderer sammenslåing av de kommunale barnehagene. Fredrikstad kommune vurderer å utsette bemanningsnormen. De kommunale barnehagene i Tromsø er i mål med pedagoger og bemanning, men de private sliter fortsatt med normkrava sia tilskuddene ikke blir økt før etter to år.
Regnefeil i Mandal kommune kunne gitt 4,2 mill.kr i mindre tilskudd til de private barnehagene for 2019, om det ikke ble rettet opp. Også i Øvre Eiker, Trondheim og Oslo kommuner er det strid om tilskuddssatsene.