Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:634 (2018-2019) Innlevert: 18.12.2018 Sendt: 19.12.2018 Besvart: 21.12.2018 av kulturminister Trine Skei Grande
Trond Giske (A): Hvilke hindre gjør at lokalradioer som er godkjent for å ha bingo, ikke kan selge bingoblokker digitalt?
Lokalradioen er en viktig samfunnsinstitusjon i distriktene, og en enklere distribusjonsordning for bingoblokker, kan bidra til å styrke inntektsgrunnlaget.
Trine Skei Grande: Som representanten skriver medfører det riktighet at omsetningen fra bingo er viktig for å kunne opprettholde mange mindre lokalradiostasjoner og lokal-TV-stasjoner i distriktene. Lag og organisasjoner med godkjent lotteritillatelse kan søke om tillatelse fra Lotteri- og stiftelsestilsynet til å arrangere bingo. Lokalradiostasjoner og lokalfjernsynsstasjoner med konsesjon kan arrangere bingo i lokalradio og lokal-TV under forutsetning av at inntektene går til drift av stasjonen. Det kan gis én tillatelse per år og det kan avholdes ett bingospill per uke. For denne typen foreningsbingo er det ingen omsetningsgrense. Lokalradioer som er godkjent for å ha bingo kan selge bingoblokker som er godkjent av Lotteritilsynet på internett. Det er følgelig ingen hindre for digitalt salg av bingoblokker. Det er imidlertid krav om at bongene må skrives ut for å kunne benyttes i bingospillet, jf. forskrift 30. november 2011 nr. 1528 om bingo (bingoforskriften) § 26 sjette ledd. Bestemmelsen i bingoforskriften § 26 sjette ledd trådte i kraft 1. januar 2015. Før dette var det kun tillatt å selge bingobonger i et fysisk lokale (nærbutikk/kiosk). Bakgrunnen for at det ble åpnet opp for å selge bingobonger over internett var at bransjen opplevde at flere nærbutikker ble nedlagt, hvilket begrenset tilgangen til kjøp av bonger.